04. huhtikuuta 2008
Teksti:

”Pitäisikö vähän pelotella mediaa ja sanoa, että meidän pian 300 000 viikottaisella lukijallamme on mieletön valta vaikuttaa melkein mihin vain haluamme? Ja tiedättekö mikä tässä on cooleinta? Täällä määrää 17-vuotias tyttö!”
    Näin kirjoittaa tukholmalainen Isabella Löwengrip Blondinbella- blogissaan. Se on Ruotsin luetuin blogi.
    Ensikuulemalta vaikuttaa coolilta, etten sanoisi demokraattiselta. Siinäpä on kansalaisjournalistilla, vielä nuorella ja naispuolisella, törkeästi valtaa.
    Mutta miten hän sitä käyttää?
    Löwengrip kirjoittaa shoppaamisesta, kahviloista, ravintoloista, bileistä. Hän väittää kirjoittavansa myös politiikasta, mutta poliittiset merkinnät ovat lähinnä kuvia moderaattien nuorisojärjestön bileistä.
    Yritykset ovat keksineet, että jos Löwengripille maksaa ja tarjoaa ilmaisia tuotteita, tämä suosittelee niitä lähes 40 000 lukijalle päivässä. Blogia pyörittää osakeyhtiö Blondinbella ab, ja sillä kerrotaan olevan lähes puolen miljoonan euron vuositulot sponsoreilta.
    Blogin lukijoille ei kerrota, mitkä mainituista tuotteista on saatu ilmaiseksi tai minkä merkinnän kirjoittamisesta Löwengrip saa rahaa. Ei tietenkään. Eihän 17-vuotias tunne markkinointilainsäädäntöä, mutta luulisi, että joku osakeyhtiön kolmesta aikuisesta osakkaasta tuntisi. Ruotsin kuluttajavirasto tutkii parhaillaan, syyllistyykö Blondinbella piilomainontaan.

Minua ainakin pelottaa. Tällä lapsella on valtava yleisö eikä minkäänlaista itsekritiikkiä.
    Blondinbella sanoo mieluummin kuolevansa kuin olevansa kalpea – rypyistä hän ei tule kärsimään, ”kiitos botoxin”. Hänen mielestään ihmisten, jotka istuvat kaupan kassalla ja joilla ”ei ole mitään tulevaisuutta”, ei pitäisi saada hankkia lapsia. Hän kertoo ylpeänä shoppaavansa yli tuhannella eurolla kuussa, ”koska se on kivaa”. Ja hän on mielestään hyvä esikuva nuorille tytöille.
    Tottakai Ruotsistakin löytyy moralisteja, jotka kauhistelevat ja paheksuvat Blondinbellan pinnallisuutta ja kerskakulutusta. Mutta Blondinbellalla ja hänen kannattajillaan on meidän tylsien tiukkisten varalle vastaisku, varsinainen isku vyön alle.
    ”Kukaan ei valita, kun minun ikäiseni pojat ostavat kalliita tietokoneita, vaatteita ja kännyköitä”, Löwengrip puolustautuu Expressenissä.
    Hups, nyt pitää siis olla hiljaa. Tyttöjen kerskakulutusta ei saa arvostella, koska pojatkin shoppaavat.

Miksi Suomessa ei ole blondinbelloja? Vai ovatko ne vasta tulossa?
    Haluaisin sanoa, että suomalaiset eivät ole ihan yhtä kulutuskeskeistä porukkaa kuin ruotsalaiset, mutta väkisin tulee mieleen toinenkin mahdollinen syy. Suomessa ei 17-vuotiaalle tytölle annettaisi ikinä kasvaa yhtä suurta egoa ja itsetuntoa. Kyllä meillä joku olisi potkinut tuollaisen jo alas pilvilinnoistaan ja kertonut, että sinä et kuule typykkä ole mitään.
    Ja se on onni onnettomuudessa.

Joanna Palmén

Kirjoittaja opiskelee, urheilee ja toimittaa Tukholmassa.
joanna.palmen(at)helsinki.fi