14. joulukuuta 2007
Teksti:

Puolustusvoimien reserviupseerikoulun oppilaat ovat taidokkaita varainkerääjiä. Oppilaskunnan toiminta – muun muassa kurssikirjan kokoaminen ja monenlainen kulttuuri- ja sosiaalitoiminta – rahoitetaan liki kokonaan lahjoitusvaroin.
    Kolme kuukautta kestävän reserviupseerikurssin aikana RUK:n oppilaat keräävät keskimäärin 125 000 euroa sponsoritukea yrityksiltä. Vastineeksi rahalle tarjotaan mainostilaa kurssijulkaisusta, jonka lukijakuntaa ovat lähinnä 700 rukkilaista ja heidän lähipiirinsä. Sievoisia summia saadaan myös suoraan nimettöminä pysyviltä lahjoittajilta.
    RUK:n oppilaskunnan kannatusyhdistyksen toiminnanjohtajan Eero Laurin mukaan keskimääräisen lahjoituksen arvo on noin 180 euroa.
    ”RUK:n oppilaskunta on kerännyt rahaa 1920-luvulta asti. Koskaan varoja ei ole saatu helposti kasaan, vaan se vaatii aina huomattavaa työpanosta oppilailta”, Lauri muistuttaa.

Osa mainostajista tavoitetaan kurssilaisten omien perhe- ja tuttavakontaktien kautta, mutta moni näkee mainostamisen RUK:n julkaisussa myös liiketoiminnan kannalta kannattavaksi. Tunnetustihan rukkilaisista moni päätyy tulevaisuudessa yhteiskunnan aitiopaikoille.
    Rahallisia avustuksia yrityksiltä hamuavia tahoja on paljon. Yhden saama rahalahjoitus on toiselta pois.
    Autotalo Laakkonen haluaa mainostaa RUK:n kurssijulkaisussa koko sivun mainoksella, koska he näkevät maanpuolustuksessa tärkeitä arvoja.
    Suomen Palautuspakkaus Oy, Palpa, puolestaan mainostaa julkaisussa koko sivun mainoksella toisenlaisista yhteiskunnallisista syistä.
    ”Nuoret usein tietävät paljon kierrätyksestä, mutta itse toiminta jää vähemmälle. RUK:n julkaisun koimme tavoittavan juuri oikeaa kohderyhmää”, taustoittaa tiedottaja Johanna Liungberg .
    Audilla on tapana tukea satunnaisesti korkeakoulujen ja urheiluseurojen toimintaa. Rukkilaiset nähdään myös sopivana kohderyhmänä Audi-automainokselle. Näkyvästi tammikuussa 2007 ilmestyneessä julkaisussa mainostavat myös muun muassa Visa, Battery ja Stockmann.

Myös HYY:ssa on herännyt keskustelu siitä, että pitäisikö esimerkiksi ylioppilaskunnan vuosijuhliin hankkia sponsoreita pienentämään kuluja. Asia oli viimeksi esillä syksyllä HYY:n strategiasta keskusteltaessa. Tällä hetkellä vuosijuhliin palaa rahaa noin 15 000 euroa.
    Perinteisesti HYY:ssa ei ole suosittu yrityssponsorointia, vaan toiminta on haluttu pitää kaupallisista tahoista erillisenä. Yleinen mielipide yritysyhteistyöhön on kuitenkin viime aikoina muuttunut myönteisemmäksi.
    ”Esimerkiksi kuohuviinimerkki voisi sponsoroida tilaisuutta 2 000 eurolla. Jos se tehtäisiin tyylikkäästi molempien osapuolien arvoja kunnioittaen, en näkisi sitä ongelmana”, sanoo HYY:n kulttuurisihteeri Jiri Sironen .

Maria Ruuska
Kuva © Reserviupseerikoulun oppilaskunta