02. marraskuuta 2007
Teksti:

Viime Viikolla suomalaisella medialla oli vihollinen: EU:n maatalouskomissaari Mariann Fischer Boel. Komissaarin kommenteissa Suomen maanviljelijät eivät ole saaneet sympatiaa, ja nyt EU:n 141-maataloustuet ovat katkolla.
    Useimmat lehdet ovat tyytyneet ihmettelemään komissaarin kovaa linjaa. Ilta-Sanomat ei. Se otsikoi tukijuttunsa 24.10. räväkästi ”Hän on Suomen maatalouden murskaaja”.
    Ilta-Sanomien mukaan ”kohukomissaari” Fischer Boel ”…näyttää hyväntahtoiselta harmaatukkaiselta isoäidiltä, mutta ulkonäkö on petollinen.” Fischer Boel ”haluaa tuhota Suomen maatalouden.”
    Jutussa lehti keskittyi varsin hyvässä itte oot ahne sika -hengessä ruotimaan komissaarin miehen saamia EU-tukia. Todellinen mehustelu oli kuitenkin kainalo-otsikon ”Rakastaja löytyi kuolleena asunnosta” alla. Teksti palasi komissaarin surulliseen salasuhteeseen Tanskan parlamentin puhemiehen Ivar Hansenin kanssa. Mies kuoli komissaarin asuntoon.
    Ilta-Sanomien jutun looginen tausta-ajatus lienee, että jos komissaari kerran pettää miestään, joka vielä saa EU-tukia, on hän varmasti moraaliltaan täysin kieroutunut. Varokaa siis maajussit, todellinen Suuri Murskaaja on liikkeellä!

Kyylä on näinä päivinä ihastellut myös erityisen kekseliästä mainontaa. Kiitos Finnairin.
    BBC Worldilla pyörivässä spotissa kuvataan nuutunutta valkoista kukkaa sinistä taivasta vasten. Pian kuvan toisesta laidasta taivaalle ilmestyy Finnairin lentokone, joka hitaasti ylittää kukan. Ja siitäkös kasvi piristyy – ryhtyy oikein kukoistamaan.
    Kyylää mainos jää mietityttämään. Luulisi, että luontokappaleiden hyvinvoinnin ja lentokoneiden välinen yhtälö on jokseenkin päinvastainen.

Viimeiseksi käytäköön läpi formulajournalismia. Kimi Räikkösen F1-voiton jälkeen useampi lehti on kysynyt, mikä tekee suomalaisista niin tavattoman hyviä kuskeja. On ollut Rosbergia, Grönholmia ja Häkkistä. Ja nyt tietenkin Räikkönen.
    Suomen Kuvalehti 43/2007 löysi asialle ylevän taustan: suomalaisia on aina viehättänyt koneen ja ihmisen yhteistyö. Sotakorvauksetkin maksettiin!
    Logiikka menee näin: sotakorvauksien hoitamiskesi alettiin kehittää metalliteollisuutta, yhteiskunta mekanisoitui ja sitten – hups – Räikkönen menikin jo opiskelemaan autonasentajaksi.
    Niin. Tietenkin.
    Kansallisesta sfääristä maan tasalle palauttaa onneksi Helsingin Sanomat. Sunnuntai-sivuillaan 28.10. lehti kertoo, että Kimi on etevä kuski yksinkertaisesti, koska hänellä on vikaa päässä: aivojen otsalohko on autoilumenestyksen kannalta parhaimmillaan, kun se ei pelaa ihan täydellisesti.
    ”Jos aivojen jarrutus ei toimi täysin, rohkeus lisääntyy”, kommentoi aivotutkija Markku Partinen.
    Kyylä kiittää Hesaria faktoista: enää ei kukaan voi tulla väittämään, etteikö autourheilu olisi aivottomien hommaa.