Mediakyylä: Luovaa ajattelua

T:Teksti:

Energiansäästöviikon alkajaisiksi 9. lokakuuta Ilta-Sanomat kertoi näyttävästi ministerien ympäristöystävällisyydestä.
    Ensin ihmeteltiin pääministeri Vanhasen tulevan talon lämmityskuluja jutussa ”Entä Vanhanen itse”. Sitten laskettiin valtiovarainministeri Kataisen yksityiskoneella lennetyn kokousmatkan hiilidioksidipäästöjä jutussa ”Huimat päästöt!”
    Jutut olivat kunniakasta vallan vahdintaa, kerta kaikkiaan.
    Arvostettavaa on ennen muuta lehden luova ajattelu: Ilta-Sanomissa nähdään, ettei ilmastonmuutos ole pelkästään uhka. Se on myös mahdollisuus.
    Tähän asti lööpeissä on vahdittu veronmaksajien rahoilla tehtyjen kokousmatkojen kuluja ja valtion piikkiin hurauteltujen taksimatkojen laskuja. Nyt sisään ajettiin kuitenkin kokonaan uusi rysän päältä kiinni -juttutyyppi: päättäjien päästöt.
    Kataisesta Ilta-Sanomissa julkaistu juttu oli alalla selvä uranuurtaja. Matkan laskusta (53 000e) kerrottiin pienellä ja vasta kainalojutussa.

Luovuudellaan ilahduttaa myös Kauneus ja terveys -lehti. Sen toimituksessa on todella ymmärretty, miten kohderyhmäajattelu toimii parhaimmillaan.
    Kauneus nyt -palstallaan lehti esittelee vasta elokuvateattereihin saapuneen Hairspray– leffan, josta kerrotaan samaan aikaan liki jokaisessa mahdollisessa aikakauslehdessä. Kauneudella ja terveydellä ei silti ole ollut huolta siitä, ettei oman jutun näkökulma olisi tuore: Elokuvaa kun ei suinkaan esitelty menomielessä, saati arvioitu tähdittämällä. Pieni leffafiilistely toimi sen sijaan oivana oikotienä uuden hiuskiinteen esittelyyn.
    ”Catwalk Fashionista BigBigger – tuuheutusvaahto pumpataan kuiviin tai kosteisiin hiuksiin…24e.”

Mediakyylän megapalkinnon nappaa kuitenkin Suomen lukiolaisten liiton Improbatur, joka on löytänyt feminismin.
    Numeron 4/2007 kansijutussa ”Arjen femmarit” toimittaja vertailee reggae-tähti Jukka Pojan ja laulaja Frederikin käsitystä feminismistä.
    Toimittaja kysyy ”mikä on tämä mystinen feminismi, josta miehilläkin tuntuu olevan mielipide?” Ja vastaa: feminismi taitaa olla ”uuniperuna, joka polttelee näppejä”.
    Myös lehden artikkeli ”Vonkaamisen perusteet 2/3” huomioi kuuman uuniperunan. Jutussa seksin kinuajat luokitellaan aktiivisuus- ja tehokkuusakseleiden mukaisesti viiteen eri ryhmään (limanuljaska, saalistaja, keskiverto doku, nörtti ja rattopoika). Samoin vongattavat (nunna, nirso, paikan suosituin, tatjana ja munahaukka).
    Näin: ”Tatjaana on naistyyppi, jonka feminaa on vaikea havaita. Monesti se on peittynyt kymmenien liikakilojan alle paikallisessa räkälässä olutta latkiessa…”
    Kyylä kiittää nauruista ja taivastelee nykynuorten kielenkäyttöä.
    Toisaalta, jutun sisällöstä on kyllä varoitettu. Feminismin löytänyt lehti kertoo, että teksti on miehinen ja heteroseksuaalinen.
    ”Tämä siis sovinnollisena viestinä feministeille”.