19. lokakuuta 2007
Teksti:

Lokakuun alussa Hästens mainosti Helsingin Sanomissa luksussänkyjään, jotka maksavat liki 8 000 euroa. Seuraavana yönä mainos pani valvomaan. Halpisjoustinpatjalla pyöriessäni minua ei vaivannut sängyn hinta, vaan mainoksen iskulause: ”Vaihda aitoon luomusänkyyn.”
    Luomusängyssä luulisi olevan luomupuuvillaa ja vaikkapa luomuhevosen jouhta, mutta näin ei ole. Mainoksen mukaan sänky on ”luonnonmateriaaleista valmistettu”.
    Mikä sängyistä tekee luomua, Hästensistä Suomessa vastaavan Vepsäläisen kenttäpäällikkö Tom Markelin ?
    ”No se nyt on tietysti mainosnikkarien keksintöä se termi. Luomua sängyistä tekee se, että Hästens- vuoteet tehdään puhtaista luonnonmateriaaleista. Sängyissä ei esimerkiksi ole mitään vaahtomuovisekoitteita, vaan puuvillaa, pellavaa ja hevosenjouhta.”
    Epäreilua! Tunnen oloni huijatuksi. Hästens ei kuitenkaan riko luomusäädöksiä, sillä luomulait koskevat vain elintarvikkeita.
    Harhaanjohtava markkinointi on silti laissa kiellettyä. Kun kaupoissa on esimerkiksi luomun kriteerit täyttävää luomupuuvillaa, eikö luomusänkyjen mainostaminen ole harhaanjohtavaa?
    ”Ei minun mielestäni. Puhutaanhan esimerkiksi luomutisseistä, ja kaikki tietävät, mitä sillä tarkoitetaan.”
    Markelinin mukaan mainoksesta ei ole tullut palautetta. Luomu- sanan poistamista hän ei suoralta kädeltä lupaa, mutta sanoo ottavansa asian puheeksi mainostoimistossa.
    Finfood Luomusta kerrotaan, että maailmalla luomu-etuliitteen käyttö on riistäytynyt käsistä. Ranskassa meuhkataan niin luomukerrostaloista kuin luomumetroistakin.
    Lohdullista. Vaikka rahani eivät riitä luomusänkyyn, ensi yönä sängyssäni on silti jotain luomua – ne tissit.

Päivi Ala-Risku
Kuva Jonna Koskipuro