11. toukokuuta 2007
Teksti:

1. Oletko tyytyväinen YTHS:llä saamaasi hoitoon?
Kyllä 81,6 %
En 18,4 %

2. Mitä mieltä olet YTHS palveluiden toimivuudesta yleisesti?
Palvelut toimivat mielestäni erittäin huonosti. 1,6 %
Palvelut toimivat mielestäni huonosti. 7,9 %
Palvelut toimivat mielestäni kohtalaisesti. 37,7 %
Palvelut toimivat mielestäni hyvin. 42,3 %
Palvelut toimivat mielestäni erittäin hyvin. 9 %
Eos 1,4 %

3. Mitä mieltä olet seuraavista YTHS:n palveluihin liittyvistä väittämistä?

YTHS:n henkilökunta on ystävällistä.
Täysin eri mieltä 1,2 %
Jokseenkin eri mieltä 11,9 %
Eos 3 %
Jokseenkin samaa mieltä 54,1 %
Täysin samaa mieltä 29,9 %

YTHS:n hoitojonot ovat liian pitkät.
Täysin eri mieltä 2,3 %
Jokseenkin eri mieltä 11,2 %
Eos 11,2 %
Jokseenkin samaa mieltä 35,2 %
Täysin samaa mieltä 40 %

YTHS:n terveydenhoitomaksu on liian suuri.
Täysin eri mieltä 37,8 %
Jokseenkin eri mieltä 43,2 %
Eos 10,3 %
Jokseenkin samaa mieltä 6,2 %
Täysin samaa mieltä 2,4 %

YTHS:n henkilökunta on asiantuntevaa.
Täysin eri mieltä 0,8 %
Jokseenkin eri mieltä 7,6 %
Eos 8,2 %
Jokseenkin samaa mieltä 50,8 %
Täysin samaa mieltä 32,6 %

YTHS:n ajanvaraus toimii huonosti.
Täysin eri mieltä 32,3 %
Jokseenkin eri mieltä 12 %
Eos 29,7 %
Jokseenkin samaa mieltä 16,3 %
Täysin samaa mieltä 9,7 %

YTHS:n henkilökunta tuntee erityisesti opiskelijoiden ongelmat.

Täysin eri mieltä 1,2 %
Jokseenkin eri mieltä 8 %
Eos 38,3 %
Jokseenkin samaa mieltä 38,7 %
Täysin samaa mieltä 13,8 %

YTHS:n hoitoon voi luottaa.

Täysin eri mieltä 3 %
Jokseenkin eri mieltä 10,4 %
Eos 10,4 %
Jokseenkin samaa mieltä 48,3 %
Täysin samaa mieltä 28 %

4. Opiskelija maksaa tällä hetkellä 35 euroa YTHS:n terveydenhoitomaksua vuodessa. Perusmaksuun suunnitellaan kolmen euron korotusta syksystä 2008 alkaen ja käyntimaksuihin 50 sentin korotusta. Ovatko korotukset mielestäsi perusteltuja?
Kyllä 69,8 %
Ei 30,2 %

5. Mikä olisi mielestäsi paras tapa korottaa maksuja?
Nostetaan terveydenhoidon perusmaksua. 26 %
Nostetaan terveydenhoidon käyntimaksuja. 29,2 %
Nostetaan vähän sekä perusmaksua että käyntimaksuja. 44,8 %

”Kysymyksiin oli vaikea vastata, koska kaikki YTHS:n osa-alueet eivät toimi yhtä hyvin. Hammashoidon kohdalla tilanne on kammottava, mutta muilta osin palvelu toimii hyvin.”

”YTHS:n palvelut ovat erittäin halpoja ja hyviä ˆ’ outo yhdistelmä, mutta totta. Maksujen korotus on varmasti paikallaan, jos niillä taataan toimiva terveydenhuolto.”

”YTHS:n palvelu on ollut välillä suorastaan karmeata. Minun tehnyt mieli antaa palautetta erityisesti lässyttävistä gynekologeista, jotka silloin tällöin ovat muun muassa kieltäytyneet määräämästä e-pillerireseptiä, jos minulla ei ole ollut vakituista poikaystävää. YTHS:n palautelomake on valitettavasti niin lyhyt, etten ole pystynyt lähettämään perinpohjaista selvitystä.”

”YTHS:ää ei kiinnosta (tai ei ehdi kiinnostaa) opiskelijan hyvinvointi. Hoitoa saa vasta kun on todella kipeä, ja silloinkin se on kiven takana. Hammashoitoon pääsy on miltei mahdotonta.”

”Olen käyttänyt lähinnä YTHS:n hammashoitoa. Ainut valittamisen aihe on hoitoon pääsyn hankaluus. Mutta kun kerran pääsee putkeen sisään, homma toimii kuin rasvattu eikä maksa juuri mitään.”

”Olen erityisen tyytyväinen fysioterapiaan YTHS:llä, siellä on osaavaa henkilökuntaa ja ainakin minua on hoidettu oikein hyvin.”

”Kamalinta hoitoa olen saanut suuhygienistillä, joka haukkui hampaidenhoitoni täysin. Aika kohtuutonta, koska kuitenkin pesen hampaani kahdesti päivässä. Kun sanoin ironisesti, että ”sinähän puhut ihan kuin minulta tippuisi hampaat suusta”, vastaus oli lakonisen kaikkitietävä: ”niin ne kuule kohta tippuukin tällä menolla.” Muutama ystävänikin on saanut häneltä huonoa palvelua.”