16. maaliskuuta 2007
Teksti:

Unicafe on yllättäen poistanut Reilun kaupan kahvin kolmesta suuresta yksiköstään ja korvannut sen Pauligin Mundokahvilla säästääkseen rahaa. Mundolla on suuryhtiöiden itse kehittämä Utz Kapeh -niminen eettinen sertifikaatti. Vastoin tuotekehityspäällikkö Mönkölän käsitystä (YL 04/07) se ei vastaa Reilun kaupan merkkiä.
    Tavallisen kahvin pääongelma on, että tuottajille ei usein makseta kahvista toimeentuloon riittävää hintaa – monesta eri syystä johtuen. Reilun kaupan periaatteilla torjutaan ennen kaikkea kahvipörssin mielivaltaiset hinnat ja äärimmäisen köyhien viljelijöiden hyväksikäyttö. Tuottajat saavat vähintään heidän toimeentulonsa turvaavan takuuhinnan sekä Reilun kaupan lisän, joka on tarkoitettu tuottajayhteisön määräämiin sosiaalisiin ja tuotannollisiin investointeihin. Kaupankäynti on mahdollisimman suoraa. Jopa 60 %:n etumaksumahdollisuus turvaa viljelijät myös rahanlainaajien koronkiskonnalta. Lisäksi viljelijöiden edellytetään järjestäytyvän keskenään. Kuluttaja maksaa kaiken edellä mainitun päälle siitä, että kahvi viljellään kunnon työolosuhteissa ja ympäristöystävällisesti.
    Kaikesta tästä Utz Kapeh sisältää vain kaksi viimeksimainittua seikkaa. Siinä tuottajia autetaan tuottamaan parempilaatuista kahvia, josta Paulig maksaisi muutenkin enemmän. Paulig maksaa kahden kesken sovittavan ylimääräisen lisähinnan viljelijän itse kustantamasta UKsertifikaatista, mutta huonossa pörssisuhdanteessa ostohinta romahtaa UK:sta huolimatta. Näin UK onkin vain keino kiertää järjestelmän ongelma eli kysymys epäreilusta hinnasta. Koska Paulig – toisin kuin muut suomalaiset paahtimot – on ottanut tällaisen merkinnän käyttöönsä Reilun kaupan merkin sijasta, on valitettavasti pääteltävä, että kyse on suuren kahviyhtiön viherpesusta.
    Unicafen päätös hylätä Reilun kaupan kahvi on suorassa ristiriidassa yrityksen yhteiskuntavastuun kanssa. Se on syytä perua, sillä se saattaa yrityksen omistajan Suomen ylioppilaskuntien joukossa outoon valoon. Mistä upporikas HYY säästää ostaessaan rutiköyhien kauppakumppaniensa kahvin ”halvalla”? Sitä paitsi siirtyminen erikoisesta kahden kahvin mallista kokonaan johonkin monista Reilun kaupan kahveista voisi hyvinkin tuottaa saman säästön.

Sampo Villanen
jatko-opiskelija, Reilun kaupan puolesta – Repu ry:n pj. 2000-2002