16. maaliskuuta 2007
Teksti:

Helsinkiläinen opiskelija matkusti bussilla Espoon Otaniemestä Leppävaaraan ja maksoi matkan matkakortille ladatulla rahalla. Hinta oli 1,80 euroa eli 20 senttiä kalliimpi kuin seutulippu. Miksi näin, YTV:n matkustajapalveluiden päällikkö Pirkko Lento?

YTV:n ja kuntien välisen sopimuksen mukaan kunta myöntää alennuksen omille kuntalaisilleen. Helsinkiläinen opiskelija saa 50 prosentin alennuksen Helsingin sisäisen lipun ja seutulipun hinnasta, mutta naapurikunnassa matkustaessaan hän maksaa aikuisten lipusta. Jos helsinkiläinen opiskelija saisi alennuksen Espoon sisäisestä lipusta, subventoisi Espoo hänen matkaansa. Kuntien välinen kustannusjako vaikuttaa asioihin, jotka eivät käyttäjän näkökulmasta tunnu järkeviltä.

Tässä tapauksessa bussin kuljettaja ei osannut kertoa opiskelijalle, mikä lippu olisi edullisin.

Ei varmaan osannutkaan, koska hinnasto on niin monimutkainen. Käyttäjän pitäisi itse ottaa hinnat selville. Kun henkilö hankkii matkakortin, hintojen pitäisi olla mukana.

Vantaalla matkustaessa sama erotus on 50 senttiä. Onko muita tapauksia, joissa opiskelijan on oltava tarkkana matkustaakseen edullisimmin?

Ei oikeastaan. Nyt kun Kirkkonummi ja Kerava ovat mukana matkakorttijärjestelmässä, opiskelija saa samaan tapaan alennuksen näistä lähiseutulipuista mutta ei muiden kuntien sisäisistä matkoista.

Voisiko järjestelmää selkiyttää niin, että alennukset olisivat voimassa kuntarajoista riippumatta?

Kysymys on yksinkertaisesti rahasta. Kunnat maksavat nyt verovaroistaan joukkoliikenteen alijäämän. Jos valtiolta saataisiin lisää rahaa, voisimme tasata näitä pieniä lipputaksaongelmia ja parantaa liikennettä.
    Monia asioita on jo saatu yhtenäisiksi, esimerkiksi opiskelijoiden alennusprosentti. Ennen vuotta 2006, kun alennus oli Espoossa 50 prosenttia ja muualla pääkaupunkiseudulla vain 25 prosenttia, nousi Espoon asukasluku aina syksyisin. Opiskelijat muuttivat kuntalaisuutensa hetkeksi espoolaisiksi, jotta saivat suuremman alennuksen.

Milka Sauvala