20. lokakuuta 2006
Teksti:

Toimittaja Elina Kervinen kirjoitti Ylioppilaslehdessä otsikolla ”Älä koske mun viljapeltoon” käsitellen yhtiötämme, sen tuotteita ja erityisesti Elovena- tyttöä hyödyntänyttä mainoskampanjaa.
    Havaitsimme elokuussa 2006, että Hufvudstadsbladet käyttää uutta lehteä koskevassa mainonnassaan kansallispukuista hahmoa, missä on tarkkaan hyödynnetty Elovena-tyttöä sekä pakkauksessa esiintyviä muita elementtejä kuten peltomaisemaa, metsää, lyhdettä ja sirppiä. Kyseiset elementit on esitetty mainoksessa tavalla, joka väistämättä yhdistää mainoksen yhtiömme Elovena-brändiin.
    Elovena on 80-vuotisen historiansa myötä yksi Suomen vanhimpia ja samalla myös tunnetuimpia brändejä. Elovena-brändiä on useasti pyritty yhdistämään luvatta eriluonteisiin markkinointikampanjoihin, joihin olemme säännönmukaisesti puuttuneet. Emme voi hyväksyä Elovena-brändin luvatonta ja asiatonta käyttöä oli sitten kyseessä lehti-, olut- tai vaalimainonta. Brändiloukkaukseen puuttumiseemme ei myöskään koskaan ole vaikuttanut se, onko Elovena-hahmon rotua, sukupuolta, ikää ynnä muuta muutettu toisen tuotteen markkinointiin sopivaksi.
    Kaikki nämä loukkaukset ovat meille tuttuja ja kaikkiin olemme puuttuneet. Ylioppilaslehden jutussa mainitussa tapauksessa sen enempää mainostaja kuin mainostoimistokaan ei ollut missään vaiheessa yhtiöömme yhteydessä suunnitellessaan tavaramerkkimme hyödyntämistä omiin tarkoitusperiinsä.
    Toimittajan muut kommentit yhtiöstämme ja tuotteistamme haluamme jättää omaan arvoonsa.

Mikko Korttila
lakiasiainjohtaja, Raisio Oyj