10. maaliskuuta 2006
Teksti:

Miltä kuulostaa tekstiviestejä katukuvaan heijastava miniprojektori? Entä riemukaarta nuoleva jättimäinen videotägi?
    Kyse on jatkuvasti yleistyvästä katujen hakkeroinnista. Videotykkien ja muun elektroniikan halpeneminen mahdollistaa uusia ja erilaisia katutaiteen muotoja tekstiviestejä ääneen lukevasta pöntöstä pakettiautoon pakattavaan elokuvateatteriin. Tietoteknologia tunkee graffitimaalaajille aiemmin kuuluneelle reviirille.
    ”Reilusti alle tuhannen euron hintaiset videoprojektorit tulevat jatkossa varmasti katukuvaan. Niitä nähdään mainostajien käytössä, mutta ne ovat myös perinteisen graffitin rajoja laajentavina laitteina loistava väline julkisen tilan takaisin valtaamiseen”, videograffiteja Berliinissä tehnyt Gunnar Green sanoo.
    Suomessa high tech -graffiteja on tehnyt ainakin Jarkko Räsänen. Hänen julkisten paikkojen seiniin heijastettava graffitin tekoa esittävä videoteoksensa voitti helmikuussa järjestetyn Vasemmistonuorten katutaidekilpailun. Räsäsen teos suuntaa katsojan huomion graffitin esteettiseen olemukseen, kun maalauksesta ei jää seinään pysyvää jälkeä.

Uutta teknologiaa hyödyntävä katutaide flirttailee paitsi graffitiperinteen myös tietokonemaailmasta tutun demoskenen kanssa. Siinä ohjelmoijat ja taiteilijat yhdistävät kykynsä tehdäkseen teknisten laitteiden rajoja etsiviä animaatioita.
    Demoskeneen kuuluvat olennaisena osana näpertely ja muiden demoryhmien kanssa kilpaileminen. Räsänen itsekin on tehnyt demoja ennen kuin ryhtyi katutaiteilijaksi.
    ”Olen aina rinnastanut molemmat perinteet. Lisäksi monet oikeasti kiinnostavat kokeellisen elokuvan jutut tulevat nykyisin demoskenestä”, Kuvataideakatemiassa opiskeleva Räsänen sanoo.
    ”Kun oikeasti kannettavat videoprojektorit yleistyvät, videotaidetta tullaan näkemään kaduilla huomattavasti enemmän. Silloin siihen varmaan joku sitten puuttuukin.”


Brittiläisen Troika-ryhmän tekstiviestiprojektioita

Katutaide on aina ottanut uudet välineet avosylin vastaan. Kun mustesuihkutulostimet halpenivat kipurajan alle, alkoi katukuvaan ilmestyä tarrapaperille tulostettuja kuvia aerosoliteosten rinnalle. Tässä vaiheessa graffiti alkoi myös irrota hip hop -juuristaan kohti monipuolisempaa graafista ilmaisua. Räsänen vetääkin selvän yhteyden tietotekniikan, graffitin, hip-hopin sämpläysperinteen ja koko tekijänoikeuksista parhaillaan käytävän keskustelun välille.
    ”Hip hopiin ja graffitiin on aina liittynyt tietty avoimen lähdekoodin ajattelu. Toisten juttuja täydennetään ja lainaillaan, ja lopulta parhaat työt selviävät”, Räsänen sanoo.
    ”On mielenkiintoista, miten kaikkeen hip hopista lähteneeseen tekemiseen liittyy tämä sämpläyksen ja yhdistelyn perinne. Nykyinen taidehan kantaa selässään kokonaista modernismin taakkaa. Se on artefakteja joihin voi laittaa hinnan. Uutta tilasidonnaista taidetta taas ei voi myydä, koska se katoaa.”
    Videolla tai äänitteenä esitettävään taiteeseen liittyy vahvasti paikka- ja aikasidonnaisuus. Räsäsen kokemuksen mukaan graffitivideo on huomattavasti helpompi hyväksyä kuin pyhän yksityisen omaisuuden loukkaukseksi koettu seinään piirtäminen.
    Videon projisoimista julkisen tilan haltuunottona ei ole vielä testattu lain edessä, ja on epäselvää, täyttääkö se jonkin rikoksen tunnusmerkit. Räsäsen mielestä high tech -graffiteissa on kyse paitsi mahdollisimman siistin teoksen tekemisestä myös vastarinnasta kaupunkitilan kaupallistumista vastaan.
    ”Tavallinen tägittäminen on vain musteläiskiä seinässä, vaikka se, että joku ottaa oikeuden kirjoittaa oma nimensä kaupungin seinään, onkin sairaan siistiä.”

Jussi Pullinen
kuvat Troika, Jarkko Räsänen

Tekstiviestejä kadulle

Lontoossa toimiva Troika-ryhmä heijastaa Nokian puhelimesta ja kannettavasta projektorista kootulla laitteella katukuvaan muutaman sanan tekstiviestejä: ”Mihin me kaikki olemme menossa?”, ”Kenen työkalu oikein olet?” tai ”Minua kiusattiin lapsena”.
www.troika.uk.com

Heitettäviä led-valoja

High tech -graffitien kehittämiseen erikoistunut verkosto Graffiti Research Lab tekee huimasti halvenneista led-valoista ja magneeteista heitettäviä ”led-kranaatteja”, jotka tarttuvat kuvioiksi julkisen tilan metallipintoihin, esimerkiksi kattoon hehkumaan kirkasta värillistä valoa.
graffitiresearchlab.com

Videotageja rakennuksiin

New Yorkissa majaa pitävä ni9e-salanimellä toimiva joukko heijastaa videotykillä talojen seiniin ja kaduille valtavan kokoisia tägejä ja niiden maalausta. Suuri osa videoista on kunnianosoituksia graffitiperinteen legendoille.
www.ni9e.com

Elokuvateatteri autossa

Arkkitehti Marco Casagrande ryhmineen esitteli vuonna 2004 Ihminen-lehdessään konseptin, jossa pakettiauto kurvaa sopivan seinän luo, purkaa lastista kasan penkkejä, virittää edullisen projektorin näyttämään sopivaa elokuvaa ohikulkijoille ja kaasuttaa elokuvan päätyttyä paikalta.

Akvaario metrossa

Saksassa kolme taideopiskelijaa kiinnitti metron kylkeen salkun, johon oli rakennettu laite projektorista, akusta ja kannettavasta tietokoneesta. Kone heijasti metrotunnelin seinään akvaarion.
www.digital.udk-berlin.de/de/projects/summer05/main/freeproject/trains.html