27. tammikuuta 2006
Teksti:

Näyttelijäpari Kristiina Halkola ja Eero Melasniemi ottavat rankasti yhteen Dario Fon yhdessä puolisonsa Franca Ramen kanssa kirjoittamassa parisuhdedraamassa Avoin Liitto – lähes levällään Komediateatteri Arenan lavalla. Radikaalin yhteiskuntasatiirin italialainen taituri ja joskus jopa nobelistimiehensä haamukirjoittajaksi väitetty Rame ruotivat avoimen suhteen mahdollisuuksia kirvelevän ivalliseen sävyyn vuodelta 1983 olevassa näytelmässään.
    Arena-teatterin esityksen tyylikkään mustavalkoisesta lavastuksesta (Markku Nenonen) ja puvustuksesta (Leena Honkasalo) aina valitettavan ajankohtaista.
    Keski-ikäisen pariskunnan mies päättää ryhtyä toteuttamaan ehkäisypillereiden tuoman seksuaalivallankumouksen hurmassa ja 1970-luvun liberaalin ilmapiirin sekoittamana avointa liittoa eli virittelee avioliittonsa ohella suhteita useisiin eri naisiin. Vaimo on välillä valmis heittäytymään ikkunasta tai ampumaan itsensä, mutta kestää lopulta kaikki miehensä sekoilut muiden naisten kanssa. Sitten vaimokin innostuu miehensä opeista ja avoin liitto asettuu aivan uuteen valoon.


Eero Melasniemi ja Kristiina Halkola ovat aviopari myös todellisessa elämässä.

Markku Nenosen ohjauksessa sydämensä kyllyydestä näyttelevä Kristiina Halkola on edelleen hurmaavan diivamainen ja tuo roolistaan vapautuvan kotirouvan hahmoon paljonkin vivahteikkuutta. Eero Melasniemi sen sijaan jää vaimonsa varjoon ja heittäytyy piinallisten maneerien valtaan. Näytelmän asetelma kallistuu myös juoneltaan voimakkaasti vaimon puolelle. Mies on naurettava tussun perässä juokseva nuija, joka kuitenkin kaipaa vaimoaan kuin äitiään. Nainen sen sijaan irtautuu vaimouden kahleista. Herääkin kysymys, mitä annettavaa avioliitolla on naiselle.
    Avoin liitto oli aikoinaan kuumaa kamaa Italiassa, kun naiset olivat vasta vapautumassa kotirouvuuden ikeestä ja miesten seksuaalinen yksinvaltius alkoi mureta. Muissakin katolisissa maissa esitys aiheutti voimakasta vastustusta suoralla puheellaan seksuaalisuudesta. Nykyajan Suomessa näytelmä saattaa vielä puhuttaa ensi-illassa merkitseviä katseita toisiinsa luoneita keski-ikäisiä pariskuntia, varsinkin jos omasta makuuhuoneesta löytyy luurankoja. Nuoremmalle katsojalle Avoin liitto tarjoaa kuitenkin kovin vähän uusia näkökulmia. Toisaalta kolmekymppinen seurueemme ei varmastikaan kuulunut Arenateatterin ensisijaiseen kohderyhmään.
    Viihdeveteraani Ere Kokkosen luotsaama teatteri on onnistunut houkuttamaan bussilasteittain varttuneempaa väkeä saliinsa jo kymmenen vuoden ajan, ja suuri osa yleisöstä tuntui nytkin hykertelevän tyytyväisyyttään. Avoimessa liitossa on ainakin Arena-teatterin vaki-revyyn katsojalle selkeästi enemmän haastetta kuin iänikuisissa Ilkka Kanerva -imitaatioissa.

Maria Lyytinen
Kuva Riitta Aittokallio

Avoin liitto Arena-teatterissa (Hämeentie 2).