Sulkapallon syvin olemus

T:Teksti:

”Ensin oopperan nimeksi piti tulla väkivaltaooppera. Sen jälkeen sitä kutsuttiin verioopperaksi, mutta nimi muutettiin, koska se vain vahvistaisi tekijöihin liittyviä ennakko-oletuksia. Sulkapallo-ooppera herättää enemmän kysymyksiä”, Teemu Mäki kertoo.
    Kello lähestyy iltayhdeksää ja Mäki on vasta päässyt Sulkapallo-oopperan harjoituksista. Innokkaalla sulkapalloilijalla on edessään vielä peli Merihaassa.
    Kuvataiteilija Mäen, säveltäjä Max Savikankaan ja dramaturgi Juha- Pekka Hotisen oopperan keskeisin teema on väkivalta. Mitä tekemistä sulkapallolla on sen kanssa?
    Mäen kasvoilla on hitusen verran huvittunut ilme.
    ”Ensinnäkin, jossain tuolla on olemassa oma pieni teollisuudenhaaransa, jossa kasvatetaan hanhia, joista nypitään sulkia, jotta voidaan valmistaa sulkapalloja. Sitten palloja lyödään kaikin voimin pelissä, joka on pohjimmiltaan valloitussota pelin viitekehyksessä. Ja onhan myös kilpaurheilutilanne julma: toinen saa mainetta, mutta toinen hakataan maan rakoon.”


Miikka Kainulainen (vas.) ja Seppo Merviä
visualisoivat väkivaltaa sulkapallolla.

Väkivaltaa ei kuitenkaan käsitellä teoksessa hakkaamisen kautta, vaan rakenteellisen, esimerkiksi rehelliseksi kaupankäynniksi tai normaaliksi perhesuhteeksi naamioituneen väkivallan muodossa. Tekijöiden mielestä juuri rakenteellista väkivaltaa esiintyy maailmassa eniten.
    Teemaa vie eteenpäin vastakkainasettelu, jossa toista puolta edustaa niin sanottu marxilainen ja toista freudilainen näkökulma.
    Marxilaisittain väkivalta on hyödyn tavoittelun väline: jos ihmiselle tarjoutuu tilaisuus hyötyä riistosta, hän käyttää tilaisuuden hyväkseen. Freudilaisittain väkivalta taas näyttäytyy seksuaalisena, jolloin se tekijälle tai uhrille nautintoa. Näkemykset ovat läsnä samanaikaisesti.
    ”Meille oli tärkeää tehdä esitys, joka olisi mahdollisimman epäsentimentaalinen. Ei shokkielementtejä, ei jännitystä, ei draamallista kaarta. Ooppera on pikemminkin moniaistillinen luento tai essee”, sanoo Mäki, joka vastaa oopperan käsikirjoituksesta, visualisoinnista ja ohjauksesta yhdessä Juha-Pekka Hotisen kanssa.
    Oopperassa esiintyy neljä näyttelijää, kaksi laulajaa, pianisti ja täytetty hanhi.

Teemu Mäki on lokakuussa esillä muustakin syystä kuin oopperan takia. Kuun puolivälissä hän väittelee tohtoriksi ja väitöksen kirjallinen osuus, esseekokoelma Näkyvä pimeys, julkaistaan Sulkapallo-oopperan ensi-iltapäivänä 6. lokakuuta.
    Mäki, Savikangas ja Hotinen haluaisivat tehdä Sulkapallo-oopperan aiheista myös videoinstallaation.
    ”Sitä kautta teemoista saisi eri asioita irti ja samalla teoksessa voisi käyttää maailmasta pöllittyjä juttuja, eikä vain konkreettisia asioita, kuten tanssijoita.”

Meri Iisalo
Kuva Jussi Puikkonen

Sulkapallo-ooppera Kiasma-teatterissa 16.10. saakka. Liput 12 / 8 euroa.