30. syyskuuta 2005
Teksti:

Kännykkä soi oppimiskeskus Aleksandriassa. Tenttiin lukeva opiskelija menee aulaan rupattelemaan Pariisissa vaihdossa olevan kaverinsa kanssa.
    Tunnin puhelun hinta on molemmille sopiva: nolla euroa.
    Vuoden kuluttua tämä näky ei ole enää mahdoton. Internetin kautta välitettävät puhelut ovat yleistyneet nopeasti, ja kohta kännyköihin tulee mahdollisuus soittaa nettipuheluita tavallisten puheluiden rinnalla.
    Jos soittaja ja vastaanottaja ovat langattoman laajakaistaverkon alueella, nettipuhelut sisältyvät laajakaistan hintaan. Monessa firmassa, kahvilassa tai esimerkiksi oppimiskeskus Aleksandriassa on jo nyt ilmainen langaton laajakaista.
    Ainoa asia, mikä vielä puuttuu, ovat langattomassa laajakaistayhteydessä toimivat matkapuhelimet. Tämäkin ongelma ratkeaa pian.
    Puhelinyhtiö Motorola julkaisi laajakaistakännykkänsä syyskuun puolivälissä. Nokia seuraa perässä julkaisemalla nettipuheluihin kykenevän bisnespuhelimen joulukuussa ja karvahattumallin ensi keväänä.
    Ja vaikka langatonta verkkoa ei olisi lähistöllä, kodin tavallisesta laajakaistayhteydestä saa tehtyä langattoman 50 euron hintaisella lisälaitteella.

Puhelinoperaattoreille nettipuheluiden yleistyminen on myrkkyä. Nokian mukaan Länsi-Euroopassa 88 prosenttia puheluista soitetaan kotoa tai työpaikalta.
    TeliaSoneran tuotekehitysjohtaja Pasi Mehtonen toppuuttelee innostusta. Osa puheluista siirtyy nettiin, mutta jollakulla pitää silti olla langat käsissä.
    ”Aina tarvitaan joku taho, joka takaa asiakkaalle saumattoman palvelun”, Mehtonen sanoo.
    Sonera testaa tällä hetkellä Tanskassa nettipuheluiden mahdollisuuksia.
    ”Teknologia on vielä lapsenkengissä. Lähinnä varaudumme siihen, että markkinoille alkaa tulla nettipuheluihin soveltuvia laitteita.”
    Talouslehti The Economist ennustaa, että yleistyvät nettipuhelut pakottavat puhelinyritykset muuttamaan hinnoitteluaan. Jatkossa puheluista ei enää velotettaisi minuuttitaksan mukaan vaan kiinteä summa kuukausittain.
    Ensimmäisenä nettipuheluista kärsivät Mehtosen mukaan ulkomaanpuheluita välittävät yritykset. Ulkomaanpuheluista voi saada nopeasti jopa satojen eurojen säästöjä. Näin suurten summien takia ihmiset jaksavat nähdä jo jonkin verran vaivaa.

Suuri ongelma nettipuheluiden tiellä on se, että yhtenäistä tekniikkaa ei ole olemassa. Operaattoreita on jo nyt satoja.
    Suurimmalla nettipuheluiden välittäjällä, ruotsalaisella Skypellä, on tällä hetkellä 54 miljoonaa asiakasta. Sen puhelut ovat ilmaisia, mutta ainoastaan yhdestä Skype-puhelimesta toiseen. Tekniikka on suljettua, eli kukaan muu ei voi välittää Skype-puheluita. Jos yhden nettipuhelinfi rman liittymästä ei voi soittaa toiseen ilmaiseksi, koko nettipuheluiden ajatus kärsii.
    ”Hinnoittelukuvio on niin sekava, että ei tiedä, mikä puheluiden hinta tulee olemaan todellisuudessa. Sitten kun alkaa olla laitteita, nähdään, miten operaattorit ja muut alan pelurit hinnoittelevat tuotteitaan”, sanoo Nokian teknologiaviestinnän päällikkö Hannu Markus.
    Nettipuheluihin kuitenkin uskotaan vahvasti. Internet-huutokauppa Ebay osti syyskuun alussa Skypen. Kauppahinta oli 3,3 miljardia euroa.
    Nyt jännitetään, oliko kyseessä nerokas investointi vai uusin kupla nettihuuman aiheuttamien turhien rahareikien pitkässä sarjassa.

Esa Mäkinen