20. toukokuuta 2005
Teksti:

On yleistä tietoa, että Amerikan Yhdysvaltojen miespuolinen väestö rakastaa kahta esinettä yli muiden. Nämä esineet ovat paukkurauta ja peltihevonen.
    Paukkurautojen poksahtelua kantautuu Atlantin yli kyllästymiseen saakka. Milloin pamahtelevat pumppuhaulikot collegen kampuksella, milloin säksättävät konetuliaseet pikkukaupungin Ronald McDonald -perheravintolassa.
    Amerikan valtateillä ja kinttupoluilla nelistävien peltihevosten voimallinen hirnunta kantaa lohdullisempaa sanomaa. Autoilevana kansana me suomalaiset ymmärrämme, että kuunnellessamme meren yli kaikuvaa liikenteen pörinää me kuuntelemme Amerikan sydämen sykettä.
    Viime vuosina sykkeeseen on sekoittunut möreä sivuääni. Suomalainen autoilija huolestuu. Ovatko Amerikkaa halkovat paksut, asfaltoidut valtasuonet tukehtumassa paksuun voiteluöljyyn? Ovatko japanilaisviruksen riuduttamat Detroitin autotehtaat saaneet lopullisen slaagin?
    Päinvastoin. Mörinän aiheuttaa amerikkalaisen autoteollisuuden tuorein rahasampo, SUV:t. SUV on lyhenne sanoista sports utility vehicle. Urheiluhyötyajoneuvo, siis. Suomessa sen lähin sukulainen on Sisu-miehistönkuljetusvaunu. Kuten Sisu, SUV on alun perin sotilaskäyttöön tarkoitettu, useiden tonnien teräsklöntti, joka koostaan huolimatta tarjoaa erinomaisen epäergonomiset ajo-olosuhteet.

Toisin kuin Sisut, urheiluhyötyajoneuvot tosin tuppaavat kaatumaan kesken matkan, esimerkiksi tuulenpuuskan seurauksena. Amerikkalaisten vakuutusyhtiöiden mukaan riski ajaa kuolonkolari SUV:llä on nelinkertainen verrattuna tavalliseen henkilöautoon. Vuonna 2005 urheiluhyötyajoneuvoja myydään Amerikoissa arviolta viisi miljoonaa kappaletta, eli ne muodostavat puolet koko maan vuosittaisesta henkilöautomyynnistä. Niitä eivät suinkaan osta Appalakkien vuoristokylien asehullut alkuasukkaat, vaan kaupunkilainen keskiluokka.
    Jäljellä on enää yksi kysymys.
    Miksi?
    Ei kai auta kuin turvautua feministien suosimaan freudilaisperäiseen selitykseen, jonka mukaan menopelin koolla on positiivinen korrelaatio miehisen lisääntymiselimen eli kikkelin koon kanssa. Teorian kylkiäisenä saamme vastauksen maailmanpoliittiseen kysymykseen: miksi amerikkalaisten teinien konepistoolit säksättävät paitsi Keskilännen shopping malleissa, myös Lähi-idän basaarikujilla?
    Siksi, että jo piskuisimmat, parin tonnin painoiset rääpäle-SUV:t nielevät 99-oktaanista bensiiniä reilut 20 litraa satasella.
    Voihan kikkeli.