08. huhtikuuta 2005
Teksti:

Nuori nainen Jordanian pääkaupungissa Ammanissa tarttuu kaukosäätimeen. Televisiokuva verisen itsepommittajan ruumiista vaihtuu kepeään kokkiohjelmaan ja kanava Al-Jazeerasta Yhdysvaltain hallituksen rahoittamaan arabiankieliseen Al-Hurraan.
    Tällaisista tilanteista Yhdysvaltain hallinto haaveilee. Reilun vuoden vanha satelliittikanava Al-Hurra pyrkii tavoittamaan massayleisöjä 22:ssa Lähi-idän maassa, joissa sen lähetykset kattavat jo potentiaalisesti 120 miljoonaa ihmistä. Irakia varten Yhdysvallat on perustanut erillisen Al-Hurra Iraq -kanavan.
    Vaikka Al-Hurra on ensisijaisesti uutiskanava, tarjontaan kuuluvat myös esimerkiksi amerikkalaisten näyttelijöiden haastatteluihin perustuva Tähdet kertovat -ohjelma.
    Kilpailu satojen arabiankielisten satelliittikanavien välillä on kuitenkin kovaa. Toistaiseksi Al-Hurra arvioi viikoittaisten katsojien määrän korkeintaan 20 miljoonaksi. Katsojien houkuttelussa Al-Hurran pulmana on myös vakava uskottavuusongelma.

Yhdysvaltain toimet
Afganistanissa ja Irakissa sekä maan Palestiinan-politiikka ovat mustanneet amerikkalaisten julkisen kuvan Lähi-idässä. Egyptiläisissä lehdissä Al-Hurraa on syytetty Yhdysvaltain propagandakanavaksi ja ”CIA:n ääneksi”.
    Presidentti George W. Bushin mukaan Al-Hurran tavoitteena on kuitenkin ”oikaista vihamielinen propaganda” ja kertoa ”totuus Yhdysvaltojen arvoista ja politiikasta”.
    Yhdysvallat panostaa nyt julkiseen diplomatiaan kuin kylmän sodan vuosina. Al-Hurran ensimmäisen vuoden budjetti oli noin 100 miljoonaa dollaria.
    Kriisitilanteet voidaan uutisoida nopeasti, kun lähetykset pyörivät vuorokauden ympäri. Ainakin periaatteessa.
    Kun syyskuussa Bagdadissa Yhdysvaltain sotilashelikopterista tulitettiin siviilejä ja Bradley-tankki räjähti, näytettiin kilpailevilla satelliittikanavilla palestiinalaisen toimittajan Mazen Tumeizin viimeiset sanat:
    ”Minä kuolen, minä kuolen.”
    Al- Hurralla tapahtumasta ei kerrottu.
    Toisaalta, kanavan uutisissa länsimaiden sotilaita ei myöskään kutsuta ”miehittäjiksi” ja itsemurhapommittajia ”marttyyreiksi”, kuten Al-Jazeeralla. Al-Jazeera nousi kyseenalaiseen kuuluisuuteen länsimaissa, kun sen lähetyksissä näytettiin Osama bin Ladenin videoviestejä.
    Jiddahissa, Saudi-Arabiassa asuva libanonilaissyntyinen Carlos Haddad, 31, ei seuraa Al-Jazeeraa, Al-Hurraa tai niiden kilpailijoita.
    ”Ne ovat kaikki valehtelijoita.”
    Miehen kanavapalettiiin kuuluvat niiden sijaan libanonilainen LBC sekä History Channel, BBC, CNN ja Euronews. Hän ei usko television muuttavan yhteiskuntaa parempaan, koska ihmiset kyseenalaistamatta luottavat uutisiin.
    ”Et uskoisi sanojani yhtä paljon kuin uutislähetystä, koska automaattisesti oletat uutisten perustuvan faktoihin.”

Al-Jazeera ja Al-Hurra taistelevat katsojista myös Lähi-idän ulkopuolella. Al-Jazeeran suunnitelmissa on englanninkielisen kanavan perustaminen. Ensisijaisena kohderyhmänä olisivat muslimit muun muassa Pakistanissa ja Indonesiassa.
    Al-Hurra puolestaan aloittaa arabiankieliset satelliittilähetyksensä Euroopassa syksyllä, jos Yhdysvaltain edustajainhuone hyväksyy kanavalle ehdotetun lisärahoituksen. Bushin hallinto näkee Euroopan muslimiyhteisöt ääriliikkeiden kasvualustana: Al- Hurran laajentamisen perusteluissa on viitattu syyskuun 11. päivän lentokonekaappareihin.
    Pikaisen kyselykierroksen perusteella ainakaan Helsingissä ei odoteta Al-Hurraa. Algerialaissyntyisen, suomalaisen kanssa 17 vuotta naimisissa olleen viiden lapsen isän suosikkeja ovat algerialainen A3-kanava ja saksalais- ranskalainen kulttuurikanava Arte. Mies kertoo katsovansa televisiosta mieluummin jalkapalloa ja elokuvia kuin uutisia.
    ”Aina vaan politiikkaa”, hän kiteyttää.

Al-Hurran kilpailijoita Lähi-idässä:

AL-ARABIYA
    Perustettu helmikuussa 2003, juuri ennen Irakin sodan alkamista. Omistus kytkeytynyt Saudi-Arabian kuningasperheeseen. Hillitympi versio Al-Jazeerasta.

AL-JAZEERA
    Perustettu vuonna 1996. Mursi arabimaiden kansallisten tv-monopolien perinteen. Qatarin emiirin rahoittama kanava, joka aiotaan myydä yksityisille markkinoille ja listata pörssiin.

AL-MANAR
    Libanonilaisen shiiamuslimien Hizbollah- liikkeen rahoittama kanava. Lähetykset kielletty Yhdysvalloissa ja Ranskassa.

Sanna Leskinen