Indie-limua

T:Teksti:

Inca Kola on Perun suosituin juoma. Kirkkaankeltaiseen ja esanssinmakuiseen juomaan ei voi olla törmäämättä Perun moottoriteiden varrella, kioskeissa ja kaupoissa. Coca-Cola ja sen eri tuotemerkit taas näkyvät katukuvassa vastaavasti selvästi vähemmän kuin Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa. Lisäksi Perussa on mahdollista sammuttaa janonsa myös Kola Realilla tai Peru Kolalla. Paikallisempia vaihtoehtoja ylikansallisille jäteille siis löytyy.
    José R. Lindley – niminen perheyhtiö alkoi valmistaa Inca Kolaa vuonna 1935. Vuonna 1970 Inca Kola oli jo Perun suosituin juoma, ja sitä myytiin joka puolella maata. Nykyään yhtiön tehtaat pullottavat juomaa janoisille yötä päivää. Paikalliset ihmiset ovat ylpeitä ”omasta” juomastaan, ja siitä onkin tullut eräänlainen maan kansallisjuoma.
    Vuonna 1999 Coca-Cola joutui tunnustamaan, että sen ei ollut mahdollista vallata Perun markkinoita omalla tuotemerkillään. Coca-Cola hankkikin Inca Kolan tuotemerkin. Coca Cola omistaa sen nyt Coca Colan ja alkuperäisen Inca Kolan yhteistyöyrityksen kautta. Samalla Coca-Cola omistaa 20 prosenttia José R. Lindley -yhtiöstä. Paikallisillle ihmisille Inca Kolassa on kuitenkin edelleen isänmaanrakkauden maku.
    Globalisaatio toimii myös toisin päin. Tällä hetkellä Inca Kola -tuotemerkki tekee maailmanvalloitusta Coca-Colan markkinakanavien kautta. Juomaa voi hankkia Latinalaisen Amerikan lisäksi Japanista, Australiasta sekä sieltä täältä Eurooppaa ja Yhdysvaltoja.
    Samalla Inca Kola on raivannut tiensä Coca-Cola -boikottikampanjoiden mustille listoille. Yritystä arvostellaan siitä, että se käyttää niukkoja vesivaroja limsan valmistukseen samalla, kun monilla maailman ihmisillä ei ole puhdasta juomavettä.

Leo Stranius

Lima

Kirjoittaja työskentelee tällä hetkellä Perun Maan ystävissä.