15. lokakuuta 2004
Teksti:

Jaloilla äänestäminen on nyt entistä helpompaa. Yhdysvaltalainen vaihtoehtofirma Blackspot tuo markkinoille ilman hikipajoja ja miljoonabrändejä tuotetut tennarit. Tarkoituksena on hätistellä Niken ja Adidaksen kaltaisia suurvalmistajia ja vallata kenkämarkkinoilta tilaa eettisemmille vaihtoehdoille. Konkreettisena merkkinä vastarinnasta kenkien kärjessä on punainen piste, jolla jättejä voi potkia.
    Kirsikkana tiedostavan kakun päälle Blackspot puhuu uudenlaisen demokraattisen kapitalismin puolesta. Kenkäparin ostaja liittyy automaattisesti kuluttajayhteisön jäseneksi ja voi asiakasnumerollaan vaikuttaa tuotantopäätöksiin. Idean takana on vaihtoehtoväen Adbusters-mediasäätiö.

Luonnonmukaisesti valmistetut Blackspot- tennarit on suunniteltu myös vegaaneille sopiviksi. Materiaalina käytetään muun muassa luonnonmukaisesti viljeltyä hamppua.
    Kengät valmistetaan Portugalin maaseudulla sijaitsevassa perheyrityksessä, jonka työntekijöille maksetaan selvästi maan vähimmäispalkkaa enemmän. Blackspot vakuuttaa myös terveydenhuollon, työaikojen ja ylityökorvausten sekä työntekijöiden järjestäytymismahdollisuuksien olevan kunnossa.
    Jos jotakuta vaivaa kenkien tuominen kaukaa, löytyy käypä vaihtoehto myös Suomesta. Perinteinen urheiluväline- firma Karhu on tuonut klassikkolenkkarinsa uudelleen markkinoille.
    Tossut valmistetaan Suomessa, ja myös materiaalit ovat suurimmaksi osaksi kotimaisia. Suunnitteilla on myös vegaaneille sopivien lenkkareiden valmistaminen.

Elina Kervinen