Kuka palvelee helsinkiläisiä?

T:Teksti:

Kunnallisvaalikamppailu sai pirteän lähtölaukauksen Helsingissä. Kaupungin liikennelaitoksen HKL:n kuljettajat järjestivät maanantaina lakon, joka pysäytti metrot ja raitiovaunut sekä osan busseista.
    Kuljettajat vastustivat lakolla kaupungin omistamien HKL:n ja Suomen turistiauton muuttamista yhdeksi osakeyhtiöksi. Osakeyhtiön sijaan he haluavat kaupungin perustavan kunnallisen liikelaitoksen.
    Perusteena on se, että liikelaitosta ei voi myydä. Kaupunginvaltuutetut pystyvät myös ohjailemaan liikelaitosta suoremmin kuin osakeyhtiötä. Toisaalta liikelaitos voi olla byrokraattinen ja tehoton. Osakeyhtiö pystyy reagoimaan ympäristön muutoksiin, ja sen voi tarvittaessa myydä nopeasti pois.

Lakossa hienoa on, että se osoittaa selkeitä eroja puolueiden välillä juuri ennen kunnallisvaaleja. Kaupungin tärkein tehtävä on palveluiden tuottaminen. Äänestäjät saavat nyt nähdä tosielämässä, miten eri puolueet haluavat palvelutuotannon käytännössä hoitaa.
    HKL:n tapauksessa RKP, kokoomus ja vihreiden enemmistö kannattavat osakeyhtiötä. Kolmikolle ei ole tärkeää kuka palvelut tuottaa, vaan että ne tuotetaan tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Kolmikko hyväksyy markkinaohjautuvuuden ja palveluiden yksityistämisen.
    Demarit ja Vasemmistoliitto edustavat vastakkaista linjaa HKL:n ja muidenkin palveluiden suhteen. Vasemmistopuolueet haluavat, että palvelut tuotetaan kunnan omin voimin. Palveluiden demokraattinen ja suora hallinnointi on taloudellista täystehokkuutta tärkeämpää.
    Molemmissa malleissa on hyvät puolensa. Asia on lokakuussa kuntalaisten päätettävissä: haluatteko yksityiset julkiset palvelut vai julkiset julkiset palvelut?

Julkisten palveluiden muuttaminen yhtiöiksi on ympäri maailmaa ollut ensimmäinen askel palveluiden siirtämisessä kokonaan yksityisten yritysten hoidettavaksi. HKL:n osakeyhtiömuoto ei automaattisesti tarkoita yksityistämistä, mutta se tekee siitä varsin helppoa.
    Helsingin valtuustossa enemmistönä olevat osakeyhtiömuodon kannattajat vakuuttavat, että yksityistäminen ei ole suunnitelmissa.
    Tämä kannattaa muistaa kun uusi yhtiö tulevaisuudessa ajautuu taloudellisiin vaikeuksiin. Osakeyhtiön tukeminen kunnan rahoin ei välttämättä ole helppoa. Connexin ja Concordian kaltaiset suuret eurooppalaiset bussiyhtiöt tulevat varmasti mielellään hätiin.
    Tähän saakka kunnallinen palvelutuotanto on tehostanut bussiyhtiöiden kilpailua. Ehkä niin on myös jatkossa.

Esa Mäkinen