17. lokakuuta 2003
Teksti:

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen talous takkuaa, koska matkustajamäärät ovat vähentyneet. Matkustajamäärät ovat vähentyneet, koska matkustaminen on niin kallista. Ratkaisuksi Helsingin kaupunki nostaa joukkoliikenteen matkalippujen hintoja. Helsingillä on totta totisesti outo tapa ratkaista ongelmia.
    Aikaisempien tutkimusten perusteella on arvioitu, että vuodenvaihteen taksakorotukset vähentävät HKL:n asiakasmäärää noin kolme prosenttia. Silti Helsingin kaupunginvaltuusto sinetöi viime viikolla HKL:n matkalippujen hinnankorotukset. Vuodenvaihteessa hinnat nousevat taas 9,5 prosenttia – korotus on jo kolmas parin vuoden sisällä.

Luulisi, että joukkoliikenteen edullisuus olisi edes Helsingin valtapuolueelle vihreille jonkinlainen kynnyskysymys, mutta ei. Valtuusto vaati HKL:ltä sekä säästöjä ja leikkauksia että nykyistä tehokkaampaa joukkoliikenteen markkinointia. Markkinointi on varmaan todella helppoa samaan aikaan, kun karsii linjoja ja nostaa lipunhintoja.
    En valita vain siitä, että kännykkälipusta tulee kalliimpi kuin kuljettajalta ostetusta ratikkalipusta. Eniten harmittaa se, että linjojen karsimiset ja hinnankorotukset kirpaisevat aina eniten niitä, jotka muutenkin sinnittelevät pienimmillä tuloilla. Joukkoliikennettä käyttävät köyhät, naiset ja lapset. Opiskelijat ja muut pienituloiset joutuvat kustannussyistä asumaan kauimpana keskustasta, palveluista ja työpaikoista – ja olemaan siksi eniten joukkoliikenteen armoilla.
    Matkustaminen todella maksaa. Vaikka opiskelija saa lipusta kunnon alennuksen, on hinta silti kovin kallis. Opiskelijan 30 vuorokauden kausilippu maksaa nyt 27,52, vuodenvaihteessa 29,84 euroa. Sääli niitä nuoria perheitä, työttömiä ja yli 30-vuotiaita opiskelijoita, jotka joutuvat maksamaan kuukausilipustaan koko hinnan, noin 40 euroa.

Olen pitänyt joukkoliikennettä lähes tärkeimpänä ja parhaana julkisena palveluna – ja kannattanut vakaasti länsimetroa. Nyt emmin kantaani: joutuvatko pakosta joukkoliikennettä käyttävät vähävaraisimmat senkin suururakan päärahoittajiksi?
    Länsimetro toisi kuitenkin paljon iloa niille, jotka muuttavat halvempien asuntojen perässä Helsingin kehyskuntiin ja yrittävät kulkea työmatkoja julkisilla kulkuvälineillä Helsingin keskustaan. Kohta niillä, jotka joukkoliikennettä eniten tarvitsevat, ei ole siihen varaa.

Helsinki tarvitsee sisääntuloteidensä suille tietullit. Ne olisivat parasta joukkoliikenteen markkinointia. Tullimaksuilla rahoitettaisiin paitsi nykyistä pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä, myös länsimetro.
    Bemariäijät ovat pahimpia joukkoliikenteen pummilla matkustajia. Jos et halua maksaa tietulleja, käytössäsi olisi hyvin toimiva ja erinomainen julkinen liikenne. Ja jos haluat ajaa autollasi keskustaan, saat myös maksaa teiden ylläpidosta sekä aiheuttamistasi ruuhkista ja saasteista.

Anna-Liina Kauhanen