31. lokakuuta 2003
Teksti:

Aikakauslehdet ovat siitä vinkeää luettavaa, että niiden jutuista 70 prosenttia on markkinointijournalismia: julkkisten pr:ää ja eritasoisesti peiteltyjä tuotemainoksia.
    Tästä tosiasiasta eivät yleensä enää jaksa vänistä muut kuin vatsakkaat keski-ikäiset, jotka muistavat Pertti Hemanuksen muunakin kuin keskinkertaisena tamperelaisena dekkarikirjailijana. Me nuoret sen sijaan ymmärrämme ”palvelujournalismin ” päälle, sillä mistä sitä muuten tietää, mikä huulipuna pitää ostaa. Mutta jotain rajaa.

Hesarin Nyt-liite on saanut uuden ravintolakriitikon. Entinen nuori lahjakkuus Juha-Pekka Raeste on kirjoittanut tämän vuoden puolella ainakin kolme ravintola-arviota. Ensin hän vei vaimonsa syömään Kämpin Est. 1887 -ravintolaan, yhteen Helsingin kalleimmista. ”Kritiikistä ” saimme lukea, kuinka vaimo joi samppanjaa, ja kuinka lasku oli 280 euroa.
    Pari viikkoa sitten Nytissä julkaistiin Juha-Pekan arvio Kotipizzasta. ”Vanha Kotipizzan ystävä ” oli keksinyt viettää poikansa 10-vuotissynttäreitä Kotipizzassa. Juha-Pekan sanoin ”ammattikriitikoille tyypillinen penseys loisti poissaolollaan”, kun J-P laittoi 15 pikkupoikaa kehumaan pizzoja.
    Viikko sitten Juha-Pekka vei kaverinsa Jyrkin G. W. Sundmansiin, jossa vieraili kolmen Michelin-tähden ranskalainen keittiömestari. Vaikka Juha-Pekalle ei oikein maistunutkaan hummeri vaniljakastikkeessa, oli hän pääasiassa tyytyväinen 280 euron illalliseen. Hummeripettymystä liennyttivät taas samppanja ja ravintolalle 400 euroa pullolta maksanut viini.
    Valitettavasti lehden ilmestyessä ranskalainen taituri oli häippässyt maasta. Jos nyt yksi promillen sadasosa Nytin lukijoista haluaisi mennä Sundmansiin, he joutuvat tyytymään suomalaisten valmistamaan sapuskaan.

”Ajatuksena on, että juttuprojektissa hankittuja tietoja ei saa käyttää taloudellisen edun tavoitteluun”, Raeste on sanonut Journalisti -lehdessä valmistellessaan taloustoimittajien pörssieettistä kannanottoa.
    Mutta eihän pojan synttäreiden vietto Hesarin piikkiin tai vaimon hemmotteleminen samppanjalla työnantajan laskuun olekaan eettisesti epäilyttävää journalismia tai taloudellista hyötyä, eihän?

haarakonttori@jippii.fi