25. huhtikuuta 2003
Teksti:

Goomegan liikevaihto: miljoona euroa. Keskiyön opiskelijabileiden työntekijät: 150 opiskelijaa. Goomin sponsorit: Sonera, YleX, Tjäreborg, Fizz, Magic, InterCity, Royal Salmiakki, Olvi ja Xbox.
    Opiskelijoiden juhlista on tullut mittavaa liiketoimintaa. Talkoohenki ja opiskelijoiden yleishyödyllinen järjestötoiminta ovat mennyttä aikaa, tilalle ovat astuneet voittoa tavoittelevat isot yritykset miljoonaliikevaihtoineen ja vakituisine työntekijöineen.
    Bilejärjestäjien uranuurtajaa Goomega Oy:tä ovat seuranneet esimerkiksi Keskiyö Event Productions Oy, Profile Entertainment ja Entertainment Brothers Oy.
    Osan yrityksistä omistaa yhä opiskelijoista koostuva porukka tai jo opiskelunsa lopettanut, opiskeluaikoina tutustunut joukko, mutta siihen yhteydet perinteisiin opiskelijajärjestöihin yleensä loppuvatkin.

Liiketoimintamalli on muuttunut: viihdyttäjästä mediaksi. Juhlien pääbisnes ei ole lippujen myynti opiskelijoille, vaan opiskelijoiden myynti sponsoreille ja ravintoloille.
    Keskiyön opiskelijabileissä jopa 40 prosenttia kävijöistä tulee sisään vapaalipuilla. Yhteistyökumppaneille kaupataan pääsyä vaikeaan 18-25-vuotiaiden kohderyhmään. Sponsoreina ovat olleet MoonTV, DNA, Visa, Mentos Fresh Maker, Two Dogs -olut ja Trendi-lehti.
    ”Pelkkä logo julisteissa ei kiinnosta yrityksiä”, Keskiyön tuottaja Tiina Ojala selittää. ”Me tarjoamme yrityksille valtakunnallista näkyvyyttä MoonTV:llä, City-lehdessä ja Radio NRJ:llä.”
    Miljoonan euron vuosittaiseen liikevaihtoon pyrkivä Keskiyö järjestää opiskelijabileitä 42 paikkakunnan yökerhoissa, jopa Lapualla ja Ähtärissä. Bileitä järjestävät paikallisista oppilaitoksista rekrytoidut opiskelijapromoottorit.
    Tänä vuonna valtakunnallisen toiminnan aloittanut Keskiyö tavoittelee bileisiinsä 200 000:ta ihmistä vuodessa.
    Haaveena on myös yhden suuren tapahtuman järjestäminen.
    ”Ei kuitenkaan risteilyn, siinä on Goomia mahdotonta lyödä”, Ojala myöntää.

Kymmenen vuotta sitten alkanut Goom-risteily on suomalaisen opiskelijabilebisneksen veteraani. Sen perusti viisi jyväskyläläistä opiskelijakaverusta, ja nyt tapahtuma kuskaa vuosittain reilut 19 000 opiskelijaa ja kymmeniä bändejä Suomenlahdelle seilaamaan.
    Risteilyn liikeidea nojaa kaikkia opiskelijajuhlia yhdistävään kolmiyhteyteen: touhuvimmaan (verkostomarkkinointi), humalahakuisuuteen (tax free) ja seksiin (sänky hissimatkan päässä baarista).
    Sponsoreiden osuus Goomin risteilyn liikevaihdosta on 10-20 prosenttia.
    Luku on suomalaisten festivaalien keskitasoa. Silti suurin osa Goomin noin miljoonan euron liikevaihdosta tulee vieläkin lipputuloista.
    Goomegan omien tilastojen mukaan tyypillisin goomaaja on korkeakoulussa tekniikkaa tai kaupallista alaa opiskeleva 22,5-vuotias pääkaupunkiseutulainen.
    Goomega toteuttaa pian myös johtajiensa pitkäaikaisen unelman Goom- etelänmatkasta. Elokuussa lentokoneellinen goomaajia lähtee Bulgarian aurinkorannikolle viikoksi.
    Paikka on testattu etukäteen: Goom-risteilyllä arvottiin 70 testimatkaa, ja matkalle päässeet onnekkaat leuhuuttajat – kuten goomaaja kutsuu räväkästi juhlivaa kanssamatkustajaansa – kertovat matkakokemuksistaan Goomin verkkosivuilla.
    ”Maa on aivan helvetin halpa, puolen litran bisse maksaa baarissa euron”, valaisee nimimerkki AlwaysUltra.

Ja bilemarkkinat sen kun laajenevat. Moni haluaa Goomiksi Goomin paikalle.
    Esimerkiksi ryhmä Goomin riveistä karanneita goomipeikkoja – Goomin järjestäjiä – on aloittanut oman biletoimintansa. ARGH’03:lla tavoitellaan goomihenkeä, mutta maissa, kertoo Jussi Nurmi, yksi järjestäjistä.
    ARGH´03 järjestettiin viime viikolla Helsingissä Finnair-stadionin ravintolassa. Paikalla oli yli 500 haalaria.
    ”Ideana oli järkätä isot bileet talkoohengessä voittoa tavoittelematta”, Nurmi vakuuttelee.
    Kuopiossa taas järjestettiin vastikään N2-viikonloppurieha. Tapahtuman ohjelmassa oli bändejä, laskettelua Puijolla, yö-ravet, märkä T-paita -kilvoittelua sekä tietenkin pornotähti Rakel Liekki.
    Järjestäjä Entertainment Brothers Oy odotti juhliin 5 000:ta kävijää. Tapahtuman sponsorit Rautaruukki, VR, Image Worlds, Lemminkäinen, Koff ja Kuopion Osuuspankki hakivat rahoillaan nuorekasta imagoa ja houkuttelivat samalla itselleen uusia työntekijöitä.
    Reippaat opiskelijamarkkinat ovat houkutelleet luokseen myös muiden, opiskelijoihin liittymättömien alojen yrittäjiä. Sollecraft Oy:n Profile Entertainment -ohjelmatoimisto on järjestänyt kilpailuja kuten Miss Bikini World Finland, Suomen Seksikkäin Nainen ja Miss Kuusankoski.
    Nyt ohjelmistossa ovat myös Miss AMK – ja Miss Yliopisto -kisat sekä Täydenkuun opiskelijabileet eri puolilla Suomea.

Opiskelijamarkkinoiden nousulle on selkeä syy. Haalaribilettäjien määrä on kaiken aikaa lisääntynyt, etenkin kun ammattiopistot muuttuivat vuonna 1996 ammattikorkeakouluiksi.
    Opistolaiset muuttuivat silloin kertaheitolla opiskelijoiksi, mutta näin syntyneillä reilulla 130 000 uusopiskelijalla ei ole vieläkään asiaa korkeakouluopiskelijoiden perinteisiin irtiottoihin kuten Akateemiseen Warttiin tai tamperelaisten Hämeenkadun Approon.
    Kaupallisiin opiskelijabileisiin pääsee käteisellä. Ja taas on maailman piirun verran demokraattisempi.

Roope Mokka
kuva Milla Vauhkonen