25. huhtikuuta 2003
Teksti:

Nyt uusi kondomi! Xtra Pleasure!
    Mainos sähkötolpassa vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kyllähän lisänautinto aina tekee poikaa. Paketin teksti vakuuttaa vielä enemmän:
    ”Luonnonkumista valmistettu Xtra Pleasure lumoaa käsinkosketeltavalla tuntoherkkyydellään. Sen kärjessä oleva uuden muotoilun mukaan laajennettu kärkiosa antaa vastauksen yhteen askarruttavimmista kysymyksistä – herkkyyteen tai sen puuttumiseen. Uusi muotoilu antaa liikkumatilaa kondomin kärkiosassa, tuntuu erilaiselta ja lisää molempien nautintoa. Xtra Pleasure täyttää EU-direktiivin EN600 mukaiset vaatimukset ja se on valmistettu ISO9002, maailman ankarimman standardisäännöstön mukaisesti.”
    Vau! EN600 nimittäin vaatii, että kortsun pitää kestää 18 litraa vettä! Ja onpa Xtra Pleasure -kondomeilla vielä Väestöliiton suosituskin. Millähän kriteereillä suosituksen saa, kenties menestymällä käyttäjätesteissä?
    Ei ihan. Väestöliitto nimittäin omistaa Familia-yhtiön, joka tuo maahan Xtra Pleasure -kumeja ja muita Sultan-perheen tuotteita. Vain oman firman kortsut saavat suosituksen.

Suomessahan on
kovin alhainen syntyvyys. Miksi Väestöliitto mainostaa kondomeja, markkinointipäällikkö Juhani Heikkilä Familia Oy:stä?
    ”No taudithan rehottaisivat sitten valtoimenaan. Eivätkä lapsia yrittävät kai kondomeja käytä.”
    Millaisilla testejä kondomeille sitten tehdään? ”Öh, minulla on nyt vähän hankala paikka puhua. Voitaisiinko palata asiaan myöhemmin?”
    Ymmärrettävää. Jospa soitamme markkinointisihteeri Marita Koivulle. Tehdäänkö Suomessa esimerkiksi kokeita, joissa kartoitetaan, kuinka kondomit kestävät pitkäkestoista yhdyntäkitkaa?
    ”Ei tehdä, sehän on enemmän sellaista kuluttajakohtaista käyttäytymisominaisuuksiin liittyvää asiaa. Kokeissa lasketaan kondomeihin sekä vettä että ilmaa. Niiden pitää kestää tietty paine. Meidän kondomimme testataan Englannissa, Suomessa ei ole testejä tehty vuoden 1998 jälkeen. Se liittyy EU:n laatustandardeihin.”
    Miksi Väestöliitto suosittelee vain oman yhtiönsä kondomeja, eikös niiden käyttö olisi yleisestikin hyvä asia?
    ”Ei siinä minun mielestäni ole mitään ongelmaa, eihän meillä ole esimerkiksi valtioon kytköksiä. Me olemme vain perhepoliittinen kattojärjestö, ja mainostamme tietenkin oman yhtiömme tuotteita.”

Riku Siivonen