27. huhtikuuta 2001
Teksti:

Tutkimattomat ovat markkinoinnin tiet. Samalla mainoskuvalla voidaan myydä amerikkalaista kannabiskorviketta ja suomalaisia nuortenkirjoja.
    Vaalea neito poseerasi kädet lanteilla WSOY:n mainoksessa Helsingin Sanomissa 4.4. Sama tyttö on poseerannut pitkään myös yhdysvaltalaisen High Times -lehden takakannessa. High Times on kannabikseen ja alakulttuuriin keskittynyt lehti, jota markkinoidaan erityisesti 15-25-vuotiaille miehille. Niinpä lehden mainoskuvissa suositaan reippaita vaihtoehtotyttöjä, joiden olemus viestittää, että seksi ja kannabis kuuluvat yhteen.
    WSOY:n mainoksen tyttö on esiintynyt pitkään High Timesissä korvikekannabista markkinoivan Riverdale Organics -nimisen yrityksen ilmoituksissa. ”Hydro on voimakkain laillinen savu”, ilmoituksen teksti houkuttelee. Viehko neito hymyilee, ja tytön kuvan alla mainostaja lupaa tyytyväisyystakuun. Kotisivuillaan Riverdale Organics myy myös piippuja ja pillereitä, joilla selviää huumetesteistä kuin koira veräjästä.
    Marylandin osavaltiossa toimivasta Riverdale Organicsista kerrotaan kuvan päätyneen heille kansainvälisen kuvapankin kautta. Enempää tietoa firmalta ei heru.
    Kuvapankki on palvelu, joka myy yrityksille mainosten peruskuvia. Standardiotokset tulevat cd-romilla, ja niiden käyttöoikeudesta maksetaan kertasumma. Ilmoittajan ei tarvitse soitella lukuisia eri puheluita malli- ja mainostoimistoihin.
    ”Kuvapankin rompulta kuva meidän mainokseemme päätyi”, WSOY:n mainospäällikkö Jussi Keinonen vastaa tiedusteluihin. ”Lähitulevaisuudessa seuraavaan nuortenkirjamainokseen tulee samalta rompulta poika.”
    Keinosen mukaan kyseinen otos valittiin, koska neidin asento kuvastaa hyvin kasvua. ”Kuvakulma on erittäin hyvä. Siinä on sellaista nuoruuden voimaa. Samaa ideaahan käyttää muun muassa Tiktak ensimmäisen levynsä kannessa.”
    Entäpä nuortenkirjojen yhteys huumemainontaan?
    ”Sattuipas!” Jussi Keinonen repeää nauramaan. ”No, tämä on se kuvapankin käytön huono puoli. Helppo ja hyvä se on, mutta kun kysymyksessä on kansainvälinen palvelu, näinkin voi käydä.”
    ”Ottamatta sen kummemmin kantaa pössyttelyyn, niin onhan tämä hiukan ikävää. Vaikka eihän tyttö mainoksemme pääasia ole”, Keinonen sanoo. ”Kerron kyllä lehtimainoksen tekijöille terveiset. Mutta kuinkas teillä toimituksessa sellaisia lehtiä luetaan?”

Laura Halminen