Poliittisesti korrektia Paatosta

T:Teksti:

Ultra Bra ei ole ainoa 60-70- lukujen laululiikkeestä oppia ammentanut yhtye. Tämän päivän taistelulaulugenressä vaikuttaa nippu eritasoisia orkestereita, joista useimmat painottavat epäpoliittisuuttaan ja vannovat ironisen nostalgian nimiin. Poikkeuksen tekee Paatos, 11 naisen anarko-feministinen lauluryhmä, joka esittää työväen- ja kansanlauluschla-gereita uudistetuilla sanoituksilla.
    ”Alussa me laulettiin lähinnä yleishumaaneja työväenlauluja, jotka eivät olleet hirveän puoluepoliittisia tai taistolaisia”, kertoo Kaarina Näsi, 21, yksi yhtyeen perustajajäsenistä.
    Kun ryhmä ryhtyi laajentamaan repertuaariaan, törmättiin aikoinaan ”edistyksellisinä” pidettyjen laulujen naista ja yksilöä sortaviin sanoi-tuksiin. Paatos päätti karsia seksis-tisyydet ja puolueen tai valtion ihan-noinnit kappaleista pois ja päivittää sanat poliittisesti korrektiin muotoon. Esimerkiksi Bertolt Brechtin Oppimisen ylistys pääsi orkesterin ohjelmistoon, kun alkuperäisversion kehotus ”opi vaimo keittiössä” muun-nettiin koskemaan miestä. Ajan tasalle on laitettu myös Ukraina-aiheinen Natalia-laulu, joka käsittelee nyt Nigerian tilannetta ja Shellin toimintaa siellä.
    Muihin alan orkestereihin verrattuna Paatos katsoo olevansa tiukemmin kiinni tässä päivässä ja ottavansa laulunsa enemmän tosissaan. Näsi vertaa Paatosta samantyyppistä musiikkia esittäviin Kitke-riin Neitsyisiin ”Ja se, että ne esittää niin falskia biisiä kuin Puolueen ylistystä, kertoo siitä, ettei ne ole samalla tavalla tosissaan”, Näsi sanoo. ”Vaikka onhan meidän paatok-sellisimmatkin biisit osittain huumorilla tehtyjä”, toppuuttelee Leila Oksa, 21. Sibelius Akatemiassa opiskelevista ja omiakin kappaleitaan esittävistä Kitkeristä Neitsyistä Paatoksen erottaa myös ehdoton amatöörimäisyys.

Tiukka ei miehille

10 laulavan naisen taustayhtye koostuu yhdestä ainoasta instru-mentista. Akustista kitaraa soittava 17-vuotias Outi Lepistö ei usko soitinvalikoiman laajenevan tulevaisuudessakaan. Naissoittajia ei kasva joka oksalla eikä bändi halua lipsua 100-prosenttisesta sukupuoli-kiintiöstään. ”Olihan meillä yhteen aikaan mieskitaristi, mutta sekin puettiin yleensä tytöksi”, Näsi nauraa. Perinteistä asetelmaa, jossa tytöt laulavat ja pojat soittavat, Paatos haluaa välttää viimeiseen asti.
    Suurimman sukseen lauluryhmä on saavuttanut kansalaisjärjestöjen juhlissa, mutta tie on vienyt myös televisioon, ammattiliittojen juhliin ja Hakaniemen vapputorille. Oksa kertoo, ettei keski-ikäinen yleisö ole aina osannut ottaa tummiin pukeutuvaa Paatosta oikein omakseen: ”Merimiesunionin pikkujouluissa tyypit söivät paskanjäykkinä iltapuvuissaan ja kravateissaan vilkaisemattakaan meitä”.
    Paatosta paremmin ymmärtäville on piakkoin tarjolla orkesterin debyyttialbumi, josta saattaa tulla myös yhtyeen testamentti. Yhtyeen jäsenten mukaan heitä ei ainakaan nykymuodossaan nähdä enää montaa kertaa lavalla. Projektista bändiksi kasvanut ryhmä uhkaa lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Paatos Vanhalla Valtaus-bileissä 27.11.

Mikko Metsämäki
Kuvat: Pekka Hannila ja Olli Häkämies