18. syyskuuta 1998
Teksti:

Tutkimuksen mukaan joka neljännellä suomalaisella on lukivaikeuksia. Heitä löytyy myös yliopistolta.
    ”Ei minulla mitään lukihäiriötä ole”, Pirjo Corell vähätteli. Yliopiston englannin kielen opettaja kehotti 30-vuotiasta oppilastaan menemään testeihin. Opettaja tunnisti oireet, koska hänellä oli itsellään lukivaikeuksista kärsivä tytär.
    Oli 90-luvun alku. Lukihäiriöistä luultiin täysin luku- ja kirjoitustaidottomaksi.
    Tänä vuonna Oikeus oppimiseen -kampanja on antanut julkkiskasvot lukihäiriölle, jota nykyisin kutsutaan lukivaikeudeksi. Kuvissa poseeraavat Alvar Aalto ja Hjallis Harkimo. Tuore Ei tyhmä vaan erilainen oppija -kirja lisää oppimisvaikeuksista kärsineiden listaan myös Albert Einsteinin, Pablo Picasson ja Bill Clintonin.

Hyödyttömät muistiinpanot

Pirjo Corellin lukivaikeudet ovat yhteydessä kuuloon. Ne eivät haitanneet häntä vielä koulussa. Pirjo pystyi kopioimaan opetuksen piirtoheittimeltä. Aloitettuaan teologian opinnot yliopistolla hän huomasi, ettei pystynyt tekemään luentomuistiinpanoja. ”Asiat häviävät liian nopeasti lyhytkestoisesta muististani. Saatan unohtaa lauseen lopun, enkä saa sitä ikinä takaisin. Samalla kun yritän miettiä sitä, luento etenee.” Opintojen edetessä hän valitsi kirjatenttejä luentojen sijaan. Puhutun vieraan kielen ymmärtäminen tuottaa Corellille vaikeuksia. Hän junnasi kahden opintoviikon englannin kurssin läpi neljä kertaa ja reputti. Corell sai opintotukea seitsemän vuotta. Valmistumiseen meni kaksitoista vuotta. Hänestä olisi tärkeää, että lukivaikeuksista kärsivien opintotukikuukausien määrää lisätään. Itse hän opiskeli lisää maksaakseen yliopisto-opiskelunsa. ”Kävin samalla kauppakoulun päiväkouluna ja kauppaopiston iltakouluna. Niistä sain kolme vuotta lisää opintotukiaikaa.”

Testi ei kerro totuutta

Eräät tutkimustulokset väittävät, että jopa neljäsosalla suomalaisista on jonkin asteisia lukivaikeuksia.
    Corell huomauttaa, että kaikki lukihäiriöt eivät näy testeissä. Hänet on testattu kolmesti. Ensimmäisen diagnoosi oli lievä lukihäiriö audi-tiivisella alueella, luku- ja kirjoituspuolella ei mitään ongelmia. Kuitenkin Corell kääntää kirjoittaessaan kirjainten ja numeroiden paikkaa. Hän tekee virheitä muun muassa puhelinnumeroiden kirjoittamisessa. Perusteellisempi tutkimus osoitti, että Corellilla on keskivaikea lukihäiriö.
    Tuoreen tutkimustiedon mukaan huono motoriikka ja koordinaatiokyky ovat yhteydessä lukivaikeuksiin, jotka voi havaita jo vauvasta.
    Corellkin muistaa olleensa aina huono jumpassa.
    ”Olen kömpelö liikunnassa enkä oppinut esimerkiksi israelilaisia kansantansseja.”
    Pirjo Corell ei käy varsinaisessa kuntoutuksessa, mutta hän harjoittaa koordinaatiokykyään Heron eli Helsingin seudun erilaiset oppijat – yhdistyksen järjestämillä tanssikursseilla.
    Uutta apua lukivaikeuksiin saattaa tarjota keväällä Suomeen saapunut luontaistuote Efalex. Helokki-, kala- ja tinjamiöljyä sisältävät kapselit parantavat luki- tai keskittymisvaikeuksista kärsivien toimintakykyä huomattavasti.

Tunnistatko seuraavia lukivaikeuksien oireita?

* kaksoiskonsonantit tuottavat vaikeuksia
* kirjaimet b-d, b-p. t-d, k-g, i-e, nk-ng sekaantuvat
* numerot vaihtavat paikkaa
* sekä lukiessa että kirjoittaessa sanan loppu tai lyhyt sana jää pois
* käsiala on vaikeasti luettavaa
* vaikeuksia pitkien sanojen ymmärtämisessä ja ääntämisessä
* jotkut sanat ääntyvät toistuvasti väärin
* epäselvä puhe
* ääneen lukeminen vastenmielistä
* lukeminen on hidasta
* uuden rivin löytäminen vaikeaa
* kirjaimet tuntuvat hyppivän paperilla ne ovat epäselviä tai toisiinsa liimautuneita
* itse luetun tekstin ymmärtäminen vaikeaa, sama teksti toisen lukemana täysin ymmärrettävää
* nopea väsyminen, pään- ja silmien särkyä lukiessa
* vaikea lukea television tekstitystä
* vaikeuksia yksinkertaisenkin luetun tekstin ymmärtämisessä, jos odotetaan nopeaa vastaamista
* nimien muistaminen vaikeaa
* oikea ja vasen , itä ja länsi sekaantuvat
* aika- ja päivämäärät sekaantuvat
* vaikeuksia kuukausien luettelemisessa
* vaikeuksia laskennossa
* lauseiden muistaminen ja toistaminen vaikeaa
* riimien hahmottaminen vaikeaa
* symbolien ymmärtämisessä ja oikeassa hahmottamisessa vaikeuksia
* keskittymisvaikeuksia

Minna Joenniemi
Kuva: Sanna Skants