31. lokakuuta 1997
Teksti:

Sosiaalietiikan pääaineseminaarin opiskelijat ovat yhdessä koonneet gradun vääntämisestä kirjan. Prosessia ja rautalankaa – Gradun tekijän opas on artikkelikirja, johon on koottu yhden opiskelijaryhmän kokemuksia ja vinkkejä seminaarista opiskelumuotona, tutkielman kirjoittamisen prosessista, tutkielman laatimiseen liittyviä metodisia ja muodollisia ohjeita sekä ajatuksia elämästä gradun jälkeen.
    Seminaariryhmää ohjannut apulaisprofessori Jaana Hallamaa uskoo, että gradun suurin kompastuskivi on gradumystiikka. ”Se on lähinnä psykologinen este. Gradu saa ylettömät mittasuhteet ja sitä pidetään lähes saavuttamattomana päämääränä.”
    Toisaalta Hallamaa painottaa, että gradun tekeminen vaatii monia sellaisia taitoja, joita ei aiemmin opiskelussa ole joutunut käyttämään. ”Ensinnäkin tekeminen kestää usein aika pitkään ja lisäksi on oltava itse itsensä pomo, määrätä itselleen mitä ryhtyy tekemään.”

Ohjeet rautalangasta vääntämällä

Kirjan toimittanut Ville Päivänsalo korostaa kirjan opiskelijanäkökulmaa. ”Gradun tekeminen on opiskelijalle ainutkertainen prosessi ja se pitäisi myös ohjauksessa ottaa huomioon.” Lisäksi hän muistuttaa, ettei koskaan voida riittävästi rautalangasta vääntää mitä gradulta itse asiassa odotetaan. ”Ei auta, jos seminaarissa vaaditaan tuloksia, on myös kerrottava miten tuloksia on mahdollista saavuttaa.”
    Saija Hellström
on luvussa Seminaaripainajaisesta unelmaseminaariin kirjoittanut ylös ajatuksia, joita hänelle heräsi seminaarivuoden aikana. Hän uskoo, että asioiden esille tuomisesta on hyötyä. ”Oli helpottavaa huomata, että muillakin oli välillä tyhmä ja epävarma olo omasta kirjoittamisesta.” Omaan epävarmuuteen ei kuitenkaan pidä jäädä rypemään, sillä loppujen lopuksi gradun teko on vain omasta itsestä kiinni.
    Samainen sosiaalietiikan pääaineseminaari järjesti keväällä Hallamaan johdolla seminaarin Lapsellinen seksi. ”Kun vaan ruvettiin tekemään, tuotettiin koko ajan lisää materiaalia”, Hallamaa levittelee käsiään ja sanoo, ettei mitään kirjaa ollut alun perin tarkoitus tehdä. Hän on sitä mieltä, että opiskelijoiden luovuus on usein alikäytettyä. ”Kun tulee tilaisuus, monet yllättyvät itsekin mihin kaikkeen he pystyvät.”
    Lieneekö gradun kanssa sama homma: on vain ryhdyttävä hommiin.

Prosessia ja rautalankaa. Gradun tekijän opas (toim. Ville Päivänsalo). Systemaattisen teologian laitoksen julkaisuja XII

Katarina Eriksson
Piirros Kai Salmi