20 ja risat- haluttua riistaa nettimarkkinoilla

T:Teksti:

Anders Lundin on tarjoillut litra kaupalla sokeritonta kolajuomaa Suomen nettitaitajille.
    Ruotsalainen Spray työllistää viidessä maassa 120 ihmistä. Heistä puolet on Andersin löytöjä. Neljä kuukautta sitten aloittaneen Suomen haarakonttorin palkkalistoille hän on metsästänyt vasta yksitoista aivoa. Jouluun mennessä pitäisi palkata yhdeksän lisää.
    Verkkomaailman kimpussa työskenteleviä yrityksiä nousee kuin sieniä sateella. Työntekijät niissä ovat koko ajan nuorempia ja pitkällä koulutustausta ei kukaan voi retostella. Liksa hipoo silti professorien palkkatasoa.
    Uusmediayritys Spray suunnittelee monipuolisesti niin yritysten kotisivuja kuin yrityksen sisäisiä internet-sovellutuksia. Projekteihin tarvitaan väkeä ekonomeista ja graafisista suunnittelijoista koodaajiin. Lehdissä tai netissä firmojen on turha ilmoitella avoimista työpaikoista. Samoista kokemusta hankkineista ihmisistä kilpailevat kaikki. Anders keskittyy rakentamaan verkostoa.
    ”Pyydän ihmisiä vierailulle toimistoon. Sen jälkeen kutsun heidät joka toinen torstai järjestettävään kaljailtaan. Seuraava vaihe on istua mukana suunnittelukokouksessa.”
    Sprayn uudet trendikkäät tilat tekevät vaikutuksen keltaisine ja punaisine seinineen. Ovia ei juuri ole. Täällä ei voi piiloutua maanantai-aamuna. Uusmediafirman ihannetyöntekijä ei pakenekaan työtovereitaan.
    ”Etsimme ihmisiä, jotka eivät hae turvallisuuden tunnetta ulkoa vaan turvaavat itseensä. Heidän tulee olla kiinnostuneita tästä mediasta ja haluta kehittää itseään.”
    Anders painottaa sosiaalisia taitoja kuten kykyä argumentoida, antaa rakentavaa kritiikkiä ja kyseenalaistaa.
    ”Ruotsissa meillä ei ole pulaa hakijoista. Suomessa on kovempi kilpailu. Täällä isot viestintätalot satsaavat valtavasti markkinoille, jotka ovat paljon pienemmät kuin Ruotsissa.”

Alalla rekrytointibuumi

Torstain kokkareilta löytyy tuttava. Muistan, kuinka neljä vuotta sitten siviilipalvelusmies Joakim Schonert esitelmöi Kirjakaapelissa internetin alkeista. Nyt 24-vuotias tuotantopäällikkö saa Visual Systemsissä toistakymmentätuhatta kuukausipalkkaa. Jokke on käynyt lukion jälkeen kansanopiston viestintälinjan, mutta vuosien varrella hän on kerännyt runsaasti työkokemusta.
    Jokke luokitellaan jo alan veteraaniksi. Hän onkin kokenut osansa alalla riehuvasta rekrytointibuumista.
    ”On terveellistä testata arvonsa markkinoille, mutta paikka Visual Systemsissä on vetänyt pitemmän korren.”
    Schonert tietää saaneensa elämänsä mahdollisuuden ja ahkeroi mielellään urakalla jopa 26 tunnin työputkia. Hän puhuu motivoituneesti nettifirmojen uudesta työkulttuurista.
    ”Tämä business on vahvasti meidän sukupolven käsissä. Firma kuin firma – eikä keski-ikä nouse yli 24:n. Se vaikuttaa työskentelyolosuhteisiin ja sitä kautta siihen, miten suhtaudutaan työssä käymiseen. Jos aikoo olla työpaikalla joka tapauksessa päivittäin yli kahdeksan tuntia, miksei tee siitä mielenkiintoista.”
    Uusmedia on Jokesta nyt 90-luvulla yhtä seksikäs ala kuin mainostoimistot olivat 80-luvulla.
    Alalle hankkiutuu monipuolisesti luovia ihmisiä. Jutellessamme ohi kävelee Sprayn uusin kiinnitys, harrikkamies, joka lentää itärajalta omalla pienkoneella maanantaisin töihin. Bileissä levyjä soittava työntekijä tekee itsekin musiikkia.
    ”Työntekijöiden muulle toiminnalle pitää osata antaa tilaa, sillä muuten he eivät viihdy.”

Ylioptimistista markkinahumua

Juhliin on kutsuttu myös Sprayn pahimman kilpailijan eli Interaktiivisen Sataman ihmisiä. Heidät erottaa joukosta yhtenevästä asusta: beigestä paidasta ja mustista merkkifarkuista.
    Aiemmin päivällä pidetyssä Uusmedia-seminaarissa
    Interaktiivisen sataman kuudenkymmenen pään armeija marssi ensimmäistä kertaa esiin uudessa univormussaan.
    Satama on nyt suurin jättiläinen Suomen markkinoilla. Mainonta ja markkinointi -lehteä kustantava Talentum yllätti pari viikkoa sitten ostamalla maan tyylikkäimmät kotisivut tuottavan Interweb Designin ja nielaisi ohessa myös Piipään ja Ufolabin.
    Laajentuminen osoitti markkinoiden luottavan tulevaisuuden alaan enemmän kuin useimmat työntekijät. Kumpikin Spray ja Interaktiivinen Satama ovat valmiita tuottamaan reilusti tappiota. Tulevaisuuden medioihin panostaminen nostaa yrityksen arvoa valtavasti.
    ”Musta tuntuu, että Helsingin uusmediapiireissä eletään mikrotasolla juppielämää. Koska en päässyt koskaan kokemaan sitä aikoinaan, niin tämä on kyllä hieno nähdä”, toteaa huvittunut tamperelaisvieras haisteltuaan ilmapiiriä Sprayssä.
    Nyt onkin oikea aika nuorten nettitaitureiden pelata rahoillaan. Palkat on laskettu yläkanttiin, mutta yleisesti veikataan, että kouluttamattomien työntekijöiden palkat tulevat jonkin ajan kuluttua laskemaan.
    ”Niistä nuorista, jotka tulivat meille Ruotsissa töihin pari vuotta sitten, suurin osa palaa takaisin kouluun nyt. Sitä minä heille yritän takoa päähän, koska tällä alalla pitää koulttaa itseään koko ajan. Opiskelu antaa paremmat lähtökohdat oppia uutta”, sanoo Lundin.
    Tietojenkäsittelytieteen laitos ja TTKK ja erityisesti Taideteollisen korkeakoulun Medialab kiittävät Andersia kauniista sanoista. Korkeakoulut saavat rahansa valmistuneiden määrän mukaan ja heille on ongelmallista, että markkinat houkuttavat opiskelijat pois.

Minna Joenniemi
Kuva: Saila Solin